První elektromobily nabídne Škoda už za přibližně tři roky. Hlavní hvězdou stánku mladoboleslavské automobilky ve Frankfurtu tak je koncept elektromobilu Vision E. Ten se poprvé představil v dubnu v Šanghaji, ve Frankfurtu nad Mohanem však slaví evropskou premiéru rovnou i ve vylepšené variantě.

Ta je však technicky stejná jako čínský koncept. To znamená, že k pohonu slouží dva elektromotory se systémovým výkonem 225 kW. Na jedno nabití vůz ujede 500 km, umístěním elektrických motorů je pak vzhledový kříženec SUV a kupé čtyřkolkou.

Dalším důležitým prvkem je autonomní řízení na úrovni tři z celkem pěti možných. Maier uvedl, že v roce 2020 bude auto samo zrychlovat nebo brzdit. Reference na dobu za necelých 36 měsíců přitom není náhodná. "V sériové verzi bude Vision E v nabídce v roce 2020," řekl šéf českého výrobce. A dodal, že už v roce 2019 dojde k představení plug-in hybridního Superbu.

Vyřešit problémy elektromobilů

Zároveň předestřel, že důvody, proč se produkce spustí až za relativně dlouhou dobu, jsou doposud nevyřešené otázky většiny elektromobilů. Tedy dojezd na jedno nabití baterií nebo délka dobíjení akumulátorů. K tomu již v pondělí šéf koncernu Volkswagen, kam spadá i Škoda Auto, Matthias Müller uvedl, že cílem celého koncernu je nabití baterií za dobu, která se bude rovnat přestávce na kávu.

Celý koncern proto do elektromobility do roku 2030 investuje 20 miliard eur a hodlá postavit také obdobu Gigafactory americké Tesly. Chce se zkrátka stát celosvětovým elektrickým číslem jedna, k čemuž má pomoci i 300 elektrifikovaných modelů napříč všemi značkami, k jejichž představení dojde v průběhu následujících 17 let. Škoda do roku 2025 hodlá ukázat pět cenově dostupných elektrifikovaných modelů.

Vedle elektromobility ale bude Škoda rozvíjet i další typy pohonu. Podle Strategie 2025 Maier slíbil, že Škoda zapracuje na benzinových a naftových motorech, respektive pohonu na zemní plyn. Tomu věří celý koncern Volkswagen, ve Frankfurtu tak vystavuje například plynové verze malých vozů Volkswagen Polo a Seat Ibiza.

Zdvojnásobit prodeje v Číně

Dalším z důležitých témat je konektivita a digitalizace. Druhá novinka Škody na německém autosalonu, kompaktní SUV Karoq, tak jako první model značky dostane digitální přístrojový panel. Ve výbavě nejvyšších verzí nebude chybět multimediální systém s úhlopříčkou 9,2 palce, který je známý už z Octavie. Auto také bude možné jednoduše spárovat s chytrým telefonem, a to díky službě Škoda Connect.

Vision E jde v tomto ohledu ještě dál, umí totiž komunikovat s dalšími vozy, což zvyšuje bezpečnost na silnicích. Maier v návaznosti nejen na technologie nového Visionu E uvedl, že Škoda jako taková prochází transformací od výrobce vozů na dodavatele konektivity. Zmínit nezapomněl ani projekt DigiLab v Praze a nově otevřený InnovationLab v Tel Avivu. Izraelské město je podle něj množstvím start-upů něco jako druhé Silicon Valley. Tam mimo jiné vznikla třeba i americká Tesla.

Ekonomické plány značky jsou dané především rozšířením působnosti na další trhy. Aktuálně Škoda působí ve 102 zemích, ve střednědobém horizontu chce toto číslo zvětšit na 125 zemí. Klíčovým trhem bude i nadále Čína, kde by podle Bernharda Maiera Škoda chtěla zdvojnásobit prodeje na 600 tisíc aut ročně.

Autosalon ve fotogalerii