Cenový a konkurenční boj, rostoucí přepravní kapacity a zvyšující se cena leteckého paliva táhnou dolů ceny akcií významných amerických leteckých společností. Do toho navíc aerolinky musejí v posledních týdnech rušit tisíce letů kvůli hurikánům.

Hurikán Irma si v Karibiku vyžádal už nejméně sedm obětí, nejvíce na francouzské části ostrova Svatý Martin

Za poslední dva měsíce klesl index sledující vývoj kurzu akcií pěti největších amerických leteckých přepravců téměř o pětinu. Celková tržní hodnota aerolinek Delta Airlines, Southwest Airlines, Alaska Air Group, United Continental a American Airlines tak spadla zhruba o 25 miliard dolarů. Za stejné období přitom index největších amerických korporací S&P 500 posílil o 1,6 procenta a je blízko svých historických maxim.

Například skupina United Continental, jejíž součástí jsou aerolinky United Airlines, tento týden uvedla, že hurikán Harvey způsobil největší narušení jejího provozu v historii. Společnost z toho důvodu snížila výši předpokládaných tržeb v tomto čtvrtletí a také odhad očekávaných příjmů na jedno sedadlo.

Společnost United Continental, jejíž uzlové letiště je v Houstonu, musela zrušit 7400 letů a k návratu do normálního provozu dojde až v průběhu tohoto týdne. Letiště v Houstonu muselo být kvůli povodni téměř na týden uzavřeno.

Jako další důležitý důvod horšího výhledu hospodaření skupina uvedla cenovou válku na domácích linkách s nízkonákladovými přepravci, jako jsou Spirit Airlines. Jako první s nimi v průběhu léta vstoupily do cenové války právě United Airlines a postupně se přidaly i další velké letecké společnosti. To vedlo k náhlé změně sentimentů investorů.

"V posledních 30, 45 dnech došlo k obratu poté, co aerolinky United začaly pod tlakem společností Spirit, Frontier a dalších snižovat ceny letenek. Stalo se tak téměř přes noc," řekl agentuře Bloomberg Gary Bradshaw, portfolio manažer investiční společnosti Hodges Capital Management.

Horší výhled hospodaření ze stejných důvodů zveřejnily v posledních dnech také třeba Delta Airlines a Southwest Airlines a nižší tržby očekávají i nízkonákladové firmy.

Kromě již zmíněných důvodů se navíc zvyšuje cena leteckého paliva, což by se mělo projevit růstem nákladů. I zde sehrály důležitou roli hurikány. Kvůli hurikánu Harvey totiž musely svůj provoz omezit či pozastavit rafinerie v Texasu, kde je jejich obrovská koncentrace. Náklady na palivo jsou pro aerolinky druhou největší položkou hned po platech zaměstnanců.

Podle některých analytiků a portfolio manažerů je však výprodej akcií leteckých přepravců dočasný a z části neopodstatněný. Dle analytika společnosti Sanford C. Bernstein Davida Vernona se cenový boj týká jen některých tras, na kterých už tak byly ceny letenek dost nízko. "Wall Street se zaměřil na tu část trhu, na které probíhá největší konkurenční boj, a vztáhl si tento vývoj na celé odvětví," poznamenal Vernon pro agenturu Bloomberg.

 Akciový index pěti největších amerických leteckých přepravců:

Akciový index pěti pěti největších amerických leteckých přepravců

Zdroj: Thomson Reuters