irmy po celém Česku realizují projekty, které podporují na pracovišti ekologii, udržitelný rozvoj či diverzitu a právě takovou firmu či lídra mohou čtenáři webu IHNED.cz nominovat do soutěže TOP Odpovědná firma 2017. Své návrhy mají možnost posílat od pátku 1. září do soboty 9. září. Soutěž platformy Byznys pro společnost se letos koná již 14. rokem a oceňuje firmy a osobnosti, které v Česku podnikají férově a přicházejí v této oblasti s novými inovativními nápady.

"V nominacích nehledáme pouze tradiční firmy a lídry, ale naopak nám veřejnost každoročně pomáhá najít málo známá jména," říká Pavlína Kalousová z platformy Byznys pro společnost. Lidé mohou hlasovat prostřednictvím on-line formulářů v kategorii TOP Odpovědný leader, kde oceňují výrazné osobnosti férového přístupu k podnikání, a TOP Odpovědná firma. Oba formuláře naleznete i na této stránce dole. Vybrané firmy a lídry pak od 12. do 20. září čeká veřejné hlasování na webu IHNED.cz.

Cena TOP Odpovědná firma je otevřena pro malé i velké firmy, které své programy nastavují na základě aktuálních společenských potřeb, mají profesionální přístup, sledují dopady své činnosti a jsou inovativními lídry v této oblasti. Zároveň jako každoročně může veřejnost nominovat přední osobnost, jež se významně zasloužila o rozvoj odpovědného podnikání, a to v ceně TOP Odpovědný leader 2017.

"Veřejné nominace vnášejí do ceny TOP Odpovědná firma novou dimenzi. Ukazují, co čtenáři považují za férové, která osobnost je zaujala svým odpovědným přístupem, a často nás upozorňují na iniciativy, které se v tradičních nominacích neobjeví. V loňském roce tak byla oceněna pro mnohé málo známá česká firma Bamboolik, která vzešla z desítek veřejných nominací," vysvětluje Kalousová.

Slavností vyhlášení výsledků veřejného hlasování stejně jako absolutního vítěze ceny TOP Odpovědná firma 2017 se uskuteční v Praze 18. října. Odborná porota již dostala přihlášky jednotlivých firem v deseti kategoriích k posouzení. Letos mohou firmy usilovat kromě ceny Leader v životním prostředí nebo třeba Společensky prospěšný projekt také o Počin roku, cenu společnosti ČSOB.

Loni si cenu odnesl Bamboolik nebo KPMG

Titul TOP Odpovědná firma získala loni mezi velkými firmami společnost KPMG, TOP Odpovědnou malou firmou se stalo družstvo ZOD Brniště. V dalších kategoriích vyhrála například ocenění Leader v životním prostředí společnost Veolia za vysazení stromů a keřů, které nabízejí útočiště ptákům nebo včelám a domov netopýrům, a její další aktivity, které souvisejí s ekologií.

Cenu veřejnosti obdržela firma Bamboolik. Český výrobce moderních plen, textilních potřeb pro děti a bambusového oblečení se za poslední dva roky rozrostl a společně s ním i jeho CSR projekty. Společnost uspořádala řadu osvětových akcí, realizovala zdárně projekty na podporu pěstounských rodin a pacientů s nemocí motýlích křídel a pomohla také otevřít dvě chráněné dílny. Firmě se podařilo dát mnohem více prostoru iniciativě zaměstnanců i externích spolupracovnic. I díky účasti v ceně TOP Odpovědná firma získal Bamboolik větší rozhled a své CSR aktivity letos ještě rozšířil.

Za osobní dlouhodobý přínos k rozvoji odpovědnosti a CSR získal titul Odpovědný leader Jan Žůrek, který je jedním ze zakladatelů KPMG Česká republika a v letech 2010 až 2016 působil jako její vedoucí partner. Téma CSR mu bylo vždy blízké a během jeho vedení se společenská odpovědnost dostala mezi čtyři strategické priority firmy. Ve svých veřejných projevech se dlouhodobě nevyhýbá těžkým tématům jako například uprchlictví, problematice menšin, konci života a dalším. Mezi další oceněné v minulosti patřili například Michaela Chaloupková (členka představenstva a ředitelka divize správa Skupiny ČEZ), Pavel Baudiš a Eduard Kučera (zakladatelé Avast Softwaru) nebo Martina Grygar Březinová (ředitelka Sodexo Benefity).

Firmy se na odpovědné podnikání zaměřují stále více

Odpovědné podnikání začíná být strategickou součástí života mnoha firem. Jak ukázaly výsledky loňského ročníku soutěže, většina firem již má odpovědný přístup zpracovaný v dlouholetém horizontu a věnuje se všem klíčovým částem: zaměstnancům, zákazníkům a dodavatelům, životnímu prostředí, podpoře komunity a potřebných, ale také například podpoře vzdělávání i vlastní transparentnosti.

Na odpovědném zaměstnavateli záleží i samotným lidem, kteří v podniku pracují. Z průzkumu agentury Ipsos CSR & Reputation Research 2016 vyplývá, že 79 procent českých zaměstnanců chce, aby byl jejich zaměstnavatel společensky odpovědný. Češi od firem očekávají férové a etické chování ke svým zaměstnancům a ochranu životního prostředí. Pracovat pro společensky odpovědné firmy chtějí především mladí lidé. Tři čtvrtiny mileniálů by si dokonce vybraly práci pro takovou firmu, přestože by měly nižší plat.