Aerolinkám Alitalia bezprostředně hrozí krach, v jednom ukazateli ale přesto patří k naprosté špičce. Z hlediska počtu přistání na čas jsou třetí nejspolehlivější leteckou společností v Evropě.

Podle dat zveřejněných americkou firmou FlightStats přistálo za letošní první pololetí přesně podle letového řádu 84 procent všech letů italské společnosti. Ta jich za dané období odbavila přes 90 tisíc. Přesnější než Alitalia jsou už jen španělské aerolinky Iberia a rakouské Austrian Airlines.

Alitalia sice létá spolehlivě, ale musí řešit otázku, jak dlouho se ještě její letadla do vzduchu vůbec dostanou. V nucené správě je od letošního jara. Až do jejího uvalení vlastnily necelou polovinu akcií firmy aerolinky Etihad ze Spojených arabských emirátů, zbytek italští investoři, většinou banky.

Tento týden začala běžet lhůta, během níž se mohou hlásit zájemci o převzetí Alitalie. Pokud se žádní nenajdou, firma nejspíš skončí v likvidaci.

Zájem už daly najevo aerolinky jako Ryanair, Etihad nebo easyJet. V Itálii to považují za důkaz toho, že firma může dál existovat. "Podle nás má Alitalia velký nevyužitý potenciál. A jak je vidět ze zájmu na trhu, nejsme sami," prohlásil Luigi Gubitosi, jeden ze tří nucených správců italské společnosti.

Firmy, které by chtěly Alitalii získat, se mohou hlásit až do poloviny září. Italská vláda dala najevo, že upřednostní takovou nabídku, která se bude týkat převzetí celé společnosti. Chce tím zabránit tomu, aby si konkurenti "vyzobali" z Alitalie jen nejatraktivnější části, jako například vybrané nasmlouvané letecké trasy nebo lukrativní budovy.

Na trhu ale panují pochybnosti, jestli je něco takového možné. "Rozkouskování společnosti se zdá být nevyhnutelné," odhaduje deník Neue Zürcher Zeitung. Podle něj ostatní aerolinky nebudou mít zájem na převzetí celé firmy se všemi jejími závazky z minulosti.

Alitalia zkolabovala v květnu a v provozu ji udržela jen překlenovací půjčka ve výši 600 milionů eur (přes 15 miliard korun) od italského státu. Ztrátovou firmu poslala do kolen konkurence nízkonákladových dopravců, jako je Ryanair, a neschopnost snížit své vysoké náklady.

Těsně předtím zkrachovala jednání o úsporném balíčku, který měl zajistit přežití Alitalie. Plán počítal s propuštěním zhruba 1700 pracovníků a se snížením platů o osm procent. Vedení firemních odborů ho podpořilo, ale zaměstnanci se ve vnitropodnikovém referendu postavili proti.

Nucení správci tvrdí, že finanční kondice společnosti se postupně zlepšuje. Snaží se například změnit některé podle nich nevýhodné smlouvy, například o pronájmu letadel nebo nákupu paliva.

Je ale otázkou, jestli to bude stačit. "Obávám se, že přijde velké zklamání. Tato značka je v Itálii významná a má šanci dál existovat. Ale způsob jejího fungování by se musel od základů změnit," citoval deník Financial Times leteckého konzultanta Chrise Tarryho. Ten tak narážel na řadu let trvající neochotu odborů v Alitalii k výraznému snížení nákladů.

Předběžný zájem o převzetí Alitalie projevila zhruba desítka společností. Podle italských médií by měl být vítěz oznámen 15. listopadu. Pokud se nakonec žádný serióz­ní zájemce nenajde, Alitalia zřejmě definitivně skončí. Italská vláda opakovaně vyloučila možnost jejího znárodnění.