Společnost C2H v čele s Michalem Mičkou oznámila vstup do společnosti Favorit. Investicí ve výši 70 milionů korun, které poputují především na zahraniční expanzi, navýšení výrobních kapacit a vývoj nových technologií, získala firma někdejšího partnera skupiny DRFG Mičky ve Favoritu třicetiprocentní podíl.

Favorit

Počátky výroby jízdních kol v Rokycanech se začaly psát téměř již před sto lety, kdy v roce 1922 založili podnikatelé Ambrož Swetlik a Heinrich Kastrup společnost Tripol Hering. Později přibyla značka Tudor. Po znárodnění se v Rokycanech na těchto základech začala vyrábět kola značky Favorit. V roce 1978 již firma ohlásila milionté vyrobené kolo a v osmdesátých letech se Favority exportovaly do 38 zemí světa. V 90. letech po privatizaci závodu firma ale postupně upadala. V roce 2011 slovenský podnikatel Richard Galovič koupil původní ochranné známky Favoritu. V následujících třech letech dochází k vývoji nových originálních jízdních kol Favorit v lifestylových řadách Aviator, Big Boss, Cronos a Diamante a ve sportovních modelech F1 Sport, F1 Special, F1 Super Special, dráhových F2 Super Special a terénních F3. Veškerá kola jsou ručně vyráběna na míru konkrétního zákazníka z ultralehkých karbonových vláken. V současné době firma provozuje dvě prodejny Favorit Concept Store – v Praze a Bratislavě.

Majoritní, 63procentní podíl nadále zůstává Richardu Galovičovi, který v roce 2011 získal všechny ochranné známky na dříve známého a úspěšného výrobce kol z Rokycan a postupně rozjel obnovenou výrobu. Sedm procent Favoritu připadá společnosti Grindon Invest Martina Hrdiny.

Favorit oproti dřívějším dobám vyrábí nikoliv "kola pro každého", ale prémiové bicykly v ceně od 80 do zhruba 400 tisíc korun. "Preferuji investice do kvalitních českých projektů a ve Favoritu
vidím Apple mezi koly," zdůvodnil svůj vstup do Favoritu Mička.

Hlavní podílník firmy Richard Galovič pak v rozhovoru pro HN popsal, jak by se měla značka s novým investorem v zádech změnit.

Investora jste hledali už dlouho, nebo jde o realizaci čerstvého nápadu?

Hledal jsem investora a našel. Je progresivní, nebojí se odvážných plánů. Má zkušenosti v oblasti financování rozvoje firem. Když jsem mu představil naše vize, pochopil, kde je síla té značky a kam by se měla ubírat. Sedli jsme si. Vše, co jsme si pověděli, zatím dodržel. Díky té investici zvýšíme osminásobně kapacitu výroby. Pojedeme na dvě výstavy - ve Friedrichshafenu a v Las Vegas. Hledáme distributory pro západní Evropu a USA. Posílí se tým na úrovni výroby i managementu, chystáme novou marketingovou strategii.

Je to partnerství na daný investiční projekt, anebo je to investorský vstup do firmy?

Je to jednostranný vstup Michala Mičky do Favoritu, kde získává 30procentní podíl za 70 milionů korun. Tím definuje post-money valuation firmy na 303 milionů korun. Jsme dohodnuti na použití peněz v souladu s naším podnikatelským plánem. Stává se akcionářem společnosti, získává místo v dozorčí radě, do exekutivy by neměl zasahovat. Já zůstávám majoritním vlastníkem, dalšímu minoritáři, společnosti Grindon Invest, se podíl snižuje rovněž z deseti na sedm procent. Mně tedy zůstává 63 procent.

Jak se Favoritu dosud daří?

Od začátku našeho podnikání bylo prodáno 500 kol, ještě tedy všechna nebyla vyrobena. Prodávat kola jsme začali v březnu 2015, v první sezoně to bylo 160 kol. Loni to bylo necelých 300 kusů. Letošní sezona byla zatím trochu slabší, neinvestovali jsme tolik do marketingu, pracovali jsme na zásadním posunu - ambici zvýšit kapacitu výroby, protože se stávajícími výrobními náklady nebylo možné udržet nastavené prodejní ceny. K tomu jsme začali cítit zájem ze zahraničí. Dosud jsme asi 10 procent prodaných kusů exportovali. Začali jsme vyrábět oblečení, na což jsme zatím marketingově neupozorňovali. Model Cronos tvoří zhruba 50 procent produkce. Velký díl našich zákazníků tvoří ženy. Nejprodávanější barva je bílá perleť.

Je Favorit alespoň provozně ziskový? Čekal jste, že se do černých čísel dostane dřív?

Věřím, že brzy bude. Výrobce automobilů Tesla je velmi podobný příběh. Vstupujeme na relativně dobře saturovaný trh. Ten je obrovský a kontinuálně roste. Přišli jsme s modelem, který nikdo jiný nedělá. Zásadní na něm je to, že celá výroba probíhá tady v Česku. V automobilkách jsme se také hodně inspirovali. Další značky jako Mercedes, BMW a podobně konfigurují, vyrábějí, prodávají, pojišťují, starají se o zákazníky a nabízejí nějaký standard servisu a možnosti oprav. Co se finančního výkonu týče, neměl jsem žádná očekávání, jak a kdy to bude ziskové. Nikdo v našich zeměpisných šířkách nemá pod palcem sériovou výrobu karbonových kol ručně na zakázku.

Kolik kol budete schopni vyrábět a prodávat po rozšíření výroby a nových investicích?

Připravujeme se na to, že bychom chtěli ročně vyrábět pět tisíc kol. V tomto režimu bychom měli být ziskoví. Stávající výroba bude personálně postavena na dva tisíce kol ročně a sklad bude připraven pojmout čtyři tisíce kol. Následně přijetím nových pracovníků by měla výroba ještě poskočit. Příští rok bychom chtěli dále otevřít čtyři až šest obchodních zastoupení ve světě a tímto tempem pak každý rok pokračovat.

Kolik dnes pracuje ve Favoritu lidí? A jak se firma po nové investici změní?

Asi čtyřicet. Marketing, vývoj, výroba, malý závodní tým. Zásadněji rozšiřovat se bude jen výroba, která se z devíti až dvanácti lidí zdvojnásobí na něco kolem 20 lidí. Jinak firmu dělíme na čtyři oblasti a každá se trochu změní. Vývoj probíhá kontinuálně, budeme ho přesouvat do Rokycan, dosud seděl v Praze, Bratislavě, v Brně. Co se výroby týče, snažíme se dělat vše sami, unikátně, na to jsme hrdí. Lifestylovou řadu našich parametrů nikdo nedělá. U závodních silničních kol podobné značky jsou, ale je třeba si uvědomit, že všichni vyrábí na Tchaj-wanu nebo v Číně. Ti, kteří dělají z karbonu sami ručně, těch je málo, a ještě takto nedělají kompletní modelové řady, ale třeba jen jeden dva modely. Růst výrobních kapacit by měl být na limitu do Vánoc. Co se naší výrobní haly týče, jsme v původním závodu Favoritu v Rokycanech, budovu nevlastníme, pronajímáme si tam prostory. V souvislosti s investicí rozšiřujeme plochu o 30 procent, hlavně kvůli skladům komponentů. Jde nám hlavně o zkrácení dodacích lhůt. Někdy se čeká čtyři až pět měsíců na kolo. Ambice je zkrátit dodací dobu na čtyři až šest týdnů. V marketingu se chystá proces, který skončí v listopadu, a to už budeme mít novou komunikační kampaň na sezonu 2017/2018. A obchod a novinky kolem něj souvisí hlavně s výstavami, jak už jsem říkal, kde bychom měli získat nové zájemce z řad distributorů.

Jste zaměřeni na cyklokros, dráhovou cyklistiku, je možné, že třeba někdy na Favoritu budou jezdit závodníci na Tour de France?

Po roce dvou vývoje bychom s tím nemuseli mít problém. Případná ambice dostat se do Pro Tour by měla ale i jiné překážky. Týmům musíte zaplatit. Nejen dodat materiál, ale i peníze na sponzoring jezdců.

Co je vaším obecným dlouhodobějším cílem, kdybyste to měl stručně shrnout?

Naším cílem je dostat se na rozvinuté trhy USA a západní Evropy. Tam vybudovat síť dvaceti pětadvaceti partnerů, kteří nás budou reprezentovat. Obchod tak naplní rozšířenou výrobu.

Pomůže a pomáhá v tom i image značky a známost z doby před desítkami let?

Ano i ne. Někteří starší, kteří ji zažili v minulosti, ji znají. Většina ale ne, a na historii se tak nemůžeme spoléhat.