Skupina Kofola v prvním pololetí roku utržila 3,4 miliardy korun, meziročně téměř o čtyři procenta méně. Čistý zisk jednoho z největších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě dosáhl 50 milionů korun, meziročně šlo zhruba o dvoutřetinový pokles.

Zatímco v České republice a na Slovensku (tyto dva trhy představují zhruba dvě třetiny obratu celé skupiny) se firmě dařilo, v Polsku zavřela výrobní závod. Právě dlouhodobé problémy Kofoly a změna obchodní strategie na polském trhu byly hlavními důvody meziročního propadu výkonnosti celé skupiny.

"Do konce roku soustředíme výrobu do jediného modernizovaného závodu v Kutně. V červenci jsme koupili místní perspektivní a rychle rostoucí společnost Pre­mium Rosa. Ta se specializuje na produkty vyrobené podle tradičních receptů z ovoce a léčivých bylin, což je segment, který v posledních letech zásadně roste," říká finanční ředitel skupiny Daniel Buryš.

50 mil. Kč

byl čistý zisk Kofoly v prvním pololetí letošního roku. Meziročně šlo o pokles o 68 procent.

V oznámení burze a investorům společnost naopak vypíchla své úspěšné počínání v adriatickém regionu, kde přednedávnem ovládla výrobce a značku minerálních vod Radenska a postupně s tím i některé další firmy na území bývalé Jugoslávie. "Od akvizice jsme upevnili, a dokonce zvýšili dominantní podíl značky Radenska v kategorii minerálních vod. V letošním roce se nám také výborně daří v kategorii limonád, tradiční značka Ora v červnu dosáhla v objemu rekordního tržního podílu 45 procent," komentuje situaci na slovinském trhu Jannis Samaras, generální ředitel a většinový majitel skupiny Kofola.

Na domácím trhu se Kofole dařily prodeje v restauracích a bistrech. Rozvoj sítě salaterií Ugo spolu s čerstvou akvizicí výrobců salátů Titbit bude podle společnosti znamenat to, že se Kofola v tomto segmentu stane lídrem trhu. Divize Ugo utržila v prvním pololetí roku 218 milionů korun, o pětinu víc než za stejné období loni. Letos do sítě přibylo dalších pět provozoven, dnes tedy Ugo zahrnuje už 78 poboček.

LETOŠNÍ VÝVOJ AKCIÍ KOFOLY

Podle slov finančního ředitele Buryše firma v meziročním srovnání v prvním pololetí roku utržila i vydělala méně také proto, že na její ekonomiku měla významný vliv i vysoká cena cukru. U této komodity se dá ale výhledově čekat zase spíše pokles ceny.

Podle analýzy J&T Banky se pokles tržeb i zisku Kofoly očekával. Aktuální výsledky by tak neměly mít výrazný vliv na cenu akcií.

Tu by mělo výhledově podpořit umístění dalších akcií firmy na volný trh. Fond Enterprise Investors by měl postupně prodat svůj více než třetinový podíl ve firmě − částečně rodině Samarasových a částečně přes burzu.