Vodafone začal ve svých prodejnách testovat službu Tiché spojení, která pomůže neslyšícím a sluchově postiženým zákazníkům snáze komunikovat se zaměstnanci operátora. Umožňuje on-line tlumočení do českého znakového jazyka i přepis mluveného slova do textu. Stejnou službu v Česku nabízí například Česká spořitelna či energetická společnost E.ON.

"Zákazník si může přepisovatele nebo tlumočníka Tichého spojení vyžádat bez předchozího ohlášení při příchodu na prodejnu nebo si službu rezervovat na konkrétní čas na našich webových stránkách v sekci Prodejny Vodafone. U prodejny, kde je služba dostupná, je ikona sluchově postiženého. Po kliknutí na ní se otevře okno s možností objednání," popisuje Veronika Exnerová z tiskového oddělení Vodafonu.

Tiché spojení mohou zákazníci Vodafonu využít zdarma. V současnosti je k dispozici na pobočkách v Mladé Boleslavi, Jičíně, Trutnově, Turnově, Jablonci nad Nisou, Liberci, České Lípě, Vrchlabí, Kladně a v šesti pražských prodejnách. Do měsíce bude služba dostupná ve všech prodejnách operátora. "Zákazníci si mohou pomoc tlumočníků a přepisovatelů vyžádat po celou otevírací dobu našich prodejen," uvádí Exnerová.

Službu technologicky zajišťuje společnost Tiché spojení, která využívá kvalifikované tlumočníky a přepisovatele obecně prospěšné společnosti Tichý svět. Mezi její klienty patří i Česká spořitelna či energetická společnost E.ON.

Bourat komunikační bariéry neslyšících a sluchově postižených se snaží operátor i prostřednictvím své Nadace Vodafone. Kromě Tiché linky podpořil v minulosti také on-line simultánní přepis řeči eScribe nebo mobilní aplikaci Znakujte s námi, která slouží k usnadnění komunikace rodičů s neslyšícími dětmi. Rozhraní pro komunikaci neslyšících má nově i aplikace Záchranka, jejímž generálním partnerem je právě Nadace Vodafone.

Na neslyšící myslí T-Mobile, O2 i Moneta

Ulehčit komunikaci zákazníkům se sluchovým postižením se snaží také telekomunikační společnost T-Mobile, která nabízí simultánní přepis řeči na dálku ve všech prodejnách. Službu e-Přepis pro operátora zajišťuje sociální firma Transkript online.

Operátor O2 zase provozuje linku pro neslyšící. Ta jim pomáhá telefonicky vyřídit jednání s úřady, objednat se k lékaři nebo třeba vyřešit reklamaci. Stačí poslat stručný písemný požadavek a operátor už vše zařídí. Linka ale slouží i slyšícím, kteří potřebují zprostředkovat komunikaci s neslyšícími.

Na neslyšící klienty myslí i Moneta Money Bank, která pro ně vytvořila speciální webovou stránku s videi ve znakovém jazyce. Na té si také mohou zákazníci domluvit schůzku v bance s tlumočníkem do znakového jazyka. Tuto službu ale zatím banka nabízí pouze v pobočce na pražském Andělu.

V České republice žije podle odhadů asi půl milionu neslyšících a nedoslýchavých lidí. Znakový jazyk přitom ovládá asi 1,2 procenta z nich. Většinou jde o lidi, kteří trpí vadou sluchu od narození. Ti, kteří přišli o sluch až v průběhu života, obvykle preferují při komunikaci spíše písemný záznam mluvené řeči.