Děcka, jak to, že nejste na Facebooku? rozčiloval se v kresleném vtipu otec rodiny nad ratolestmi ležícími v knihách. Vsadil jsem na jeho akcie vaši budoucnost, zněla pointa kresbičky tak populární, že ji přetiskly i světové ekonomické noviny. Před pěti lety, krátce po vstupu Facebooku na burzu, to bylo vtipné. Ne že by obraz dětí pohlcených čtivem na "staromódním" papíru byl v roce 2012 realistickým zobrazením poměrů v průměrné americké či evropské domácnosti, v otázce obav o hodnotu akcií však satira trefila do černého.

Zisk Facebooku prudce stoupá. Síť těží z příjmů z reklamy na mobilech

První krůčky největší sociální sítě na veřejném kapitálovém trhu totiž budily obavy. Akcie se sice bez problémů rozprodaly za solidní cenu, a dokonce vyvolaly investorskou mánii, protože pro veřejnost je představa, že bude profitovat na úspěchu firmy, jejíž produkt široce využívá, vždycky atraktivní. Brzy se ale výrazně propadly a dlouho se na kurz, se kterým vstupovaly na burzu, dívaly zespodu. Velkým investorům najednou přišlo nesmyslné oceňovat firmu Marka Zuckerberga na stonásobek ročního zisku, když není jasné, jestli může dál a dál růst, a především vyšší počet uživatelů přetavit v peníze. A co bude dělat, když lidé omezí "facebookování" na počítačích a přejdou na čím dál populárnější chytré telefony? Na jejich obrazovku se přece reklamy v takové míře, aby firma zvyšovala zisk, nikdy nevejdou, zněla častá obava.

Dnes už ji neuslyšíte. Ukázalo se, že právě mobily daly Facebooku dodatečnou sílu a vhodné akvizice, především nákup "obrázkové" sociální sítě Instagram a úspěšné komunikační aplikace WhatsApp, ji ještě podtrhly. Facebook neoslabil ani příchod nových konkurentů, z nichž nejvýš vyčnívá na dospívající mládež orientovaný Snapchat, a počet jeho uživatelů dále stoupá.

Není to samozřejmý úspěch, což nic neukáže lépe než dlouhodobé trápení Twitteru, dalšího průkopníka éry sociálních sítí. Ten dál "pálí" peníze investorů, a dokonce přichází o uživatele na americkém, tedy nejlukrativnějším trhu.

To Facebooku nehrozí. Jeho zisky raketově rostou (meziročně o sedmdesát procent), což burza ocenila tak prudkým zvýšením kurzu akcií, že se včera Facebook dostal do elitní společnosti firem s hodnotou přes půl bilionu dolarů. Cennější je jen Apple, Google a Microsoft, zhruba na stejné úrovni je pak Amazon, jehož šéf je po včerejšku nejbohatším člověkem planety. Zuckerberg má ve firmě menší podíl než Jeff Bezos v té své, ale i to stačilo, aby majetkem dohnal investorskou legendu Warrena Buffetta. To vše díky dětem i dospělým, kteří se od obrazovek a displejů nechtějí odtrhnout.