Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. O deset let později by měly být všechny vozy na britských silnicích plně elektrizovány, oznámil ve středu ministr životního prostředí Michael Gove. Opatření se bude týkat i hybridních aut vybavených jak elektrickým, tak benzinovým či naftovým motorem.

Úřady budou moci už od roku 2020 vymáhat poplatky od řidičů aut s naftovým motorem na těch silnicích, kde je nejvíce znečištěné ovzduší, jestliže se kvalita ovzduší nezlepší. Další opatření zahrnují modernizaci autobusů a vozidel hromadné dopravy a změnu silniční sítě, jako je výstavba kruhových objezdů, rychlostních nadjezdů a podobně. Na tyto účely poskytne Londýn místním úřadům 200 milionů liber (5,8 miliardy korun), řekl Gove.

Ministr sám je zastáncem restrikcí po jednotlivých silnicích na rozdíl od plošného zákazu vjezdu do městských center, rozhodnutí je však na úřadech, uvedla agentura Reuters.

Vláda zdůrazňuje, že je nutný rázný krok, protože znečištěné ovzduší si vybírá daň na zdraví lidí. Odhaduje také, že země přichází na produktivitě o 2,7 miliardy liber (78,6 miliardy korun) ročně.

Obdobný záměr oznámila počátkem července francouzská vláda, o zákazu některých aut s naftovým motorem uvažují také některá německá města včetně Stuttgartu a Mnichova.

Podle údajů automobilového průmyslu se poptávka po osobních automobilech s naftovým motorem v letošním prvním pololetí snížila o deset procent, zájem o benzinová auta naopak o pět procent vzrostl. Ve stejném období se prodej elektrických a hybridních modelů zvýšit o téměř 30 procent a stal se nejrychleji se rozvíjejícím segmentem trhu. Na registraci nových aut se ale stále podílí méně než pěti procenty.

Obdobný záměr oznámila počátkem července francouzská vláda, o zákazu některých aut s naftovým motorem uvažují také některá německá města včetně Stuttgartu a Mnichova. Francouzský ministr Nicolas Hulot navrhl, aby se země snažila o snížení vypouštěných skleníkových plynů tak, aby se Francie do roku 2050 stala úhlíkově neutrální.

Součástí plánu na omezení emisí uhlíku není jen ukončení prodeje aut na fosilní paliva. Do roku 2022 chce Francie ukončit získávání energie z uhlí, do roku 2025 pak má být podíl jaderné energetiky na celkové výrobě elektrické energie nejvýše padesátiprocentní. Podpory by se naopak měli dočkat ti, kteří si budou vyrábět vlastní energii. Podle agentury Reuters chystá Francie také omezení využívání palmového oleje při výrobě biopaliv, čímž chce nepřímo snížit odlesňování. Vláda dále v blízké budoucnosti plánuje ukončit hledání nalezišť ropy a plynu na francouzském území.