Samočinné řízení je budoucností automobilového průmyslu. Ačkoliv zatím není možné nechat ovládání automobilu zcela na elektronice, například zatím pouze částečně samočinný Autopilot od Tesly je tomuto cíli blízko. Ani on však není bezchybný, což občas připomene nehoda, z níž řidič viní vůz automobilky Elona Muska.

Naposledy se tak stalo minulý víkend v americkém státě Minnesota. Řidič Tesly Model S David Clark tam bez zjevné příčiny sjel ze silnice a se svým autem se převrátil. Uvnitř byli s řidičem ještě další čtyři cestující. Podle policejní zprávy Clark vypověděl, že ve chvíli, kdy zapnul režim Autopilot, jeho auto nenadále zrychlilo, což způsobilo vyjetí ze silnice a převrácení.

Stalo se tak v místě, kde se rovná silnice rozděluje do dvou směrů. Jestli ale za nehodou stojí tato skutečnost, je v tuto chvíli nejasné. Posádka však vyvázla bez vážnějších zranění.

Tesla podle vlastního vyjádření musí nehodu nejprve prošetřit, než dojde k nějakým závěrům. "Jsme rádi, že jsou řidič i ostatní cestující v pořádku," citoval vyjádření mluvčího americké automobilky web Electrek. "Pracujeme na zjištění všech informací o nehodě a místní policii jsme nabídli plnou spolupráci. Zatím jsme nezjistili, jestli byl Autopilot v době nehody aktivní, nemáme však důvod věřit, že by systém pracoval jinak, než jak byl navržen," stojí dále v prohlášení.

Místo nehody:

Podle dřívějšího vyjádření amerického Národního úřadu pro bezpečnost dálničního provozu (NHTSA), který patří pod ministerstvo dopravy, dokáže Autopilot snížit nehodovost na silnicích až o 40 procent.

Tesla také připomíná, že ačkoliv auto v režimu Autopilot umí jet samostatně, řidič musí nadále věnovat pozornost dění na silnici a musí být také připraven převzít plnou kontrolu nad vozidlem.

Nehod bylo více

Nejedná se o první případ, kdy za způsobenou nehodu řidič obvinil elektronického pomocníka, a nejde ani o první případ náhlé akcelerace automobilu, který vyústil například v náraz do tělocvičny. Ve většině těchto případů se ale, jak server Electrek připomíná, povedlo Tesle z Autopilota získat potřebná data, která prokázala, že na vině nebylo auto, ale jeho řidič. Ten totiž ignoroval varování, případně neměl ruce na volantu, aby mohl rychle zareagovat na krizovou situaci.

Nejvážnější nehoda se stala loni na Floridě, kde se Tesla střetla s nákladním automobilem a její řidič nepřežil. Také tehdy byl však za viníka označen řidič nedostatečně se věnující řízení. Jestli se povede získat data potřebná k jasnému určení příčiny nehody i v tomto případě, společnost Elona Muska zatím nepotvrdila.

Autopilot od Tesly by teoreticky uměl pracovat zcela bez zásahu řidiče, od loňského roku je totiž každé nové auto americké značky vybaveno příslušným hardwarem. V reálném provozu ale kvůli chybějící legislativě i některým technickým překážkám není možné zcela samočinné jízdy zatím využívat. Podle dřívějších prohlášení Elona Muska však k prodeji plně autonomního vozu dojde v roce 2019. Maximem ale zatím zůstává současný stav, kdy se řidič i při aktivovaném Autopilotu musí věnovat dění na silnici.

Tesla slíbila postavit v Austrálii za sto dní rekordní bateriové úložiště. Když to nestihne, dodá ho zadarmo - čtěte ZDE

Éra jízdy bez řidiče může začít, hlásí technikou nabité Audi A8 - čtěte ZDE

Auta se naučí cestu do garáže. Lidi sveze "kostka" bez řidiče - čtěte ZDE