První firma na trhu s elektronickou evidencí tržeb oznámila insolvenci. Dodavatele pokladen a softwaru pro odesílání účtenek firmu E.E.T. One přivedl ke krachu menší počet klientů, než očekávala, a s tím související velké skladové zásoby.

"Ekonomická situace naší společnosti, jako poskytovatele služeb elektronické evidence tržeb, se vyvinula tak negativně, že byl na naši firmu podán návrh na insolvenci," píše E.E.T. One ve svém prohlášení. Její klienty už přebírá další velký dodavatel EET, společnost Dotykačka.

"Dnes jim rozesíláme e-maily s informacemi a speciální nabídkou na novou pokladnu, pokud bude třeba ji u některého zákazníka vyměnit, aby na ní mohl pracovat náš software," řekl mluvčí Dotykačky Michal Wantulok. Zároveň slíbil příchozím klientům dodržení záručních dob a předplatné na provoz systému k odesílání účtenek.

Elektronická evidence tržeb odstartovala vloni v prosinci pro hospody a hotely, v březnu se ve druhé vlně přidaly všechny maloobchody a velkoobchody. Společnost E.E.T. One měla v plánu pod značkou EET1 v počátku prodat 3500 pokladen a postupně se stát jedničkou na trhu. Nakonec se jí podařilo získat jen asi tisícovku klientů.

Jeden z podílníků firmy přitom dosáhl dobrých obchodních výsledků v Chorvatsku, kde evidence tržeb začala v roce 2013. V Česku se ale úspěch zopakovat nepodařilo.

Podle Wantuloka je jednou z hlavních příčin pádu EET silný konkurenční boj, do kterého se vrhlo velké množství firem, včetně takzvaných "garážových" bez většího zázemí. To vše bylo spojené s nadsazeným odhadem celkového počtu budoucích uživatelů pokladen. "Měli jsme k dispozici čísla z ministerstva financí. Ta říkala, že bude 300 tisíc klientů, nakonec jich je 150 tisíc," řekl Wantulok.

Společnost E.E.T. One se k insolvenčnímu návrhu odmítla vyjádřit. Podala jej na ni firma Hill+Knowlton Strategies, která pro dodavatele pokladen zajišťovala reklamu. "Ani my se k tomu nebudeme nijak vyjadřovat," uvedl Paul Kučera z Hill+Knowlton Strategies, který zároveň působil jako tiskový mluvčí E.E.T. One.

Z insolvenčního rejstříku vyplývá, že dluh firmy za reklamní poradenství činí téměř dva miliony korun. Zároveň E.E.T. One dluží i svým zaměstnancům, k návrhu se například přidala i bývalá prodavačka s dluhem necelých 40 tisíc korun. Desítky milionů korun má E.E.T. One v dalších dluzích, způsobeným mimo jiné loňskou ztrátou, a v neprodejných zásobách, které pořídila v očekávání vysokých obratů.

K vysokým skladovým zásobám, s nimiž se dnes potýkají i ostatní dodavatelé pokladen pro EET, přispěli i samotní zákazníci, tedy podnikatelé a živnostníci, na které už ve dvou vlnách dopadla povinnost odesílat každou vydanou účtenku elektronickou cestou na úložiště finanční správy.

Nechávali nákup zařízení na poslední chvíli, a tak firmy nemohly prodávat zboží a doplňovat zásoby průběžně, ale musely být připraveny na obří nápor během posledních dnů před zahájením evidence tržeb. Další vlny EET budou následovat až v březnu a červenci příštího roku.

Dodavatelé EET proto nyní spoléhají na odbyt na zahraničních trzích, například v Polsku, kde odstartuje daňová povinnost příští rok. "Otevřeli jsme tam pobočku a uvažujeme i o dalších zemích," říká Wantulok.

Zbyněk Švec, zakladatel pokladního systému Septim, je přesvědčen, že se podobný průběh na trhu s EET dal očekávat. "Firmy jako E.E.T. One u nás neměly žádnou historii a vstoupily na trh pokladních systémů čistě kvůli vidině rychlého výdělku. Je téměř jisté, že i další takové společnosti čeká v příští měsících podobný osud," dodává.

Také Wantulok z Dotykačky míní, že trh budou opouštět další firmy. "Sami jsme už například převzali značku Rychlá pokladna, která se zaměřovala na gastroprovozy. A další jednání probíhají," uvedl Wantulok.

Švec se domnívá, že nejvíce na to doplatí zákazníci, kteří zpočátku volili nejjednodušší a nejlevnější řešení: "Kvůli nedostatečnému servisu nebo nevyhovujícímu softwaru u stávajícího dodavatele klienti často přecházejí jinam. Očekáváme, že tento trend bude nadále růst."