V loňském roce bylo Česko nejrychleji rostoucím trhem Mercedesu na celém světě. I letos se země pohodlně drží mezi těmi nejlepšími, uvedl Marc Boderke, šéf českého zastoupení Mercedesu. Německá luxusní značka byla deset let pozadu za svým hlavním konkurentem BMW. Loni se před něj celosvětově i v Česku dostala a nyní postupně zvětšuje svůj náskok.

Mercedes je jako jediná prémiová značka v české desítce těch nejprodávanějších. Podle statistik registrací je s 4554 vozy letos zatím devátá. Podle údajů očištěných o vozy, které jsou v Česku přihlášeny jen krátkodobě a obratem se vyvezou do zahraničí, je osmá.

Automobilka ze Stuttgartu patřící do skupiny Daimler českým zákazníkům prodává zhruba stejně osobních aut jako mainstreamové značky Peugeot nebo Kia a více než Ford. Hlavní rivalové, Audi a BMW, spolu dohromady na českém trhu udají jen o něco více aut než samotný Mercedes.

Růst prodejů je tak rychlý, že jen za prvních pět měsíců letošního roku Mercedes zákazníkům dodal stejně vozů jako za celý rok 2014. Loni dodávky vzrostly o polovinu. Letos je to zatím o třetinu. Svižněji roste na českém trhu z větších značek jen japonská Toyota.

"Čekáme, že druhá polovina roku bude zase o něco lepší," říká Boderke. "Máme ještě velkou příležitost u malých a středních firem, na ty se hodláme soustředit," dodává.

Rychlý růst vyžaduje i zvyšování kapacit servisní sítě. Proto Mercedes, podobně jako další značky na českém trhu intenzivně hledá nové pracovníky do svých servisů.

Nadvláda Mercedesu je znát prakticky ve všech kategoriích. V kompaktech, ve střední třídě, v manažerských limuzínách. BMW je ale silnější v luxusních limuzínách a SUV.

"V případě limuzín věříme, že se zase staneme jedničkou. Na trh uvedeme modernizovanou třídu S, která dostane nové technologie," plánuje Boderke. BMW má v tomto segmentu mladší model a ten obsahuje modernější techniku, zákazníky proto strhl na svou stranu. Mercedes chce technologický rozdíl modernizací smazat. Ambice má ale i tento týden představené nové Audi A8.

PRÉMIOVÉ VOZY V ČESKU A VE SVĚTĚ

"V případě SUV máme problémy s dodacími lhůtami. Někteří zákazníci nejsou ochotni tak dlouho čekat a jdou ke konkurenci," vysvětluje Boderke. Říká, že výrobní závody jedou naplno, Česku je přiděleno jen málo vozů a na některé se musí čekat i celý rok.

Podle něj automobilce v Česku pomáhá, že se změnila. Dříve působila nedostupně a exkluzivně jako značka jen pro ředitele velkých firem. Před pár lety ale udělala zásadní změnu designu a vykročila vstříc i méně movitým klientům. Také zapracovala na jízdních vlastnostech svých aut. To aby lákala i ty, kteří dříve považovali Mercedesy sice za komfortní, ale řidičsky nudná auta. Mercedes také zahustil nabídku. Pustil se do menších aut a do několika velikostí SUV. Více modelů by mělo umět oslovit další skupiny zákazníků.

Firma se také snaží podporovat image značky například několika speciálními modely. Mezi nimi je šestikolový terénní speciál založený na modelu třídy G nebo supersport využívající technologií formule 1.

Značce Mercedes-Benz se daří i globálně a dál uniká svým rivalům. V první polovině roku rostla o 14 procent a zase uskočila BMW, které přidalo 5,2 procenta. Audi, patřící do skupiny VW, celosvětově, stejně jako v Česku meziročně ztrácí. Děje se tak hlavně kvůli propadům v Číně, kde na něj dopadl emisní skandál "Dieselgate".