Největší český zbrojař Jaroslav Strnad chce přidat další úlovek do svého rostoucího impéria. Jeho skupina Czechoslovak Group poprvé oficiálně přiznala, že má zájem o zkrachovalou lounskou vagonku Legios, která dnes funguje pod názvem Heavy Machinery Services (HMS). Jen v minulém roce přitom Strnad koupil pět společností.

Podle prohlášení, které Czechoslovak Group včera zaslala na insolvenční soud v Českých Budějovicích, si chce Strnad v první fázi pronajmout výrobní závod firmy Legios v Lounech a po vyřešení insolvence podnik koupit.

"Skupina CSG je připravena okamžitě začít jednat se všemi dotčenými subjekty, tedy s insolvenčním správcem, věřiteli i všemi dotčenými orgány, o možnosti převzetí závodu," stojí v dokumentu podepsaném Strnadovým synem Michalem, který má ve skupině post předsedy představenstva.

Jaroslav Strnad (45)

Chrudimský podnikatel začínal obchodem s kovovým šrotem a starým armádním vybavením. Pak vybudoval největší zbrojařskou firmu v Česku. Nyní ale stále víc investuje i do tradičního českého průmyslu.

Cenu firma zatím komentovat nechce. "S ohledem na dosavadní průběh insolvenčního řízení budeme schopni předložit konkrétní nabídku až v okamžiku, kdy bude postaveno najisto, co je součástí majetkové podstaty dlužníka a co by tedy bylo předmětem případného pronájmu či prodeje."

Ze zbrojaře průmyslník

Strnadova skupina není v oboru žádným nováčkem. Spolu s podnikatelem Alexejem Beljajevem vlastní slovenského výrobce vagonů Tatravagónka Poprad a český podnik Dako-CZ, který se zaměřuje na výrobu brzdových systémů pro kolejová vozidla.

Tento byznys je ale jen jednou z klíčových částí stále rostoucího Strnadova impéria. To jen loni vykázalo tržby 15,4 miliardy korun a zisk před odpisy 1,9 miliardy.

Sám Strnad přitom začínal skromně − skupoval vyřazené vojenské vybavení, uniformy i stroje, přebíral ho, opravoval a prodával dál. Následovaly nákupy opraven vojenské techniky. Postupně tak vznikla Excalibur Army, nejvýdělečnější část Czechoslovak Group.

U zbraní se ale Strnad nezastavil a začal razit strategii skupování tradičních českých firem v problémech. Nejznámější a také asi nejúspěšnější je jeho převzetí kopřivnické Tatry, se kterým mu pomáhal podnikatel René Matera. Předluženého výrobce nákladních automobilů získali oba byznysmeni těsně před krachem. Během dvou let Tatru postavili na nohy a nyní jim vydělává přes půl miliardy ročně.

Czechoslovak Group

Loni k Tatře přibyla i Avia. Výroba se přesunula z Prahy do Přelouče, v červnu letošního roku firma představila první nový model a sériovou výrobu plánuje na podzim letošního roku. Letňanský areál se navíc letos v březnu Strnadovi podařilo prodat, a podle informací HN dokonce o něco dráž, než za kolik loni v dubnu zkrachovalou Avii koupil. Už to tedy udělalo z koupě Avie výhodný obchod.

A skupina rostla dál. Jen loni přibyl ještě výrobce radarů Retia, hodinky Prim či tradiční strojírenská firma Kovosvit, kterou málem položila jedna neopatrná investice jejího majitele Františka Komárka.

Souboj velkých hráčů

Právě zkušenosti z popisovaných akvizic by se mohly Strnadovi v Lounech hodit. Legios je v insolvenci již čtvrtým rokem. Oficiálně výroba sice stojí, necelá tisícovka lidí ale o práci nepřišla.

Vedle původního Legiosu totiž vznikla nová společnost Legios Loco, která si od něj za 400 tisíc měsíčně pronajímá areál a platí jeho zaměstnance. A Locu se daří − za poslední tři roky vydělala společnost okolo 80 milionů korun.

Otázkou je, komu tyto podniky patří. Podle obchodního rejstříku jsou to neznámé zahraniční firmy. Bývalý výrobní ředitel Legiosu Kamil Novotný ale v červnu u soudu vypověděl, že obě vlastní a skrytě řídí podnikatel František Savov, kterého policie stíhá kvůli daňovým únikům. Ten to nicméně odmítá a tvrdí, že je jedním z věřitelů vagonky.

Ať je to jakkoliv, dá se mezi Strnadem a neznámým majitelem Legios Loca očekávat poměrně ostrý střet. "Již v tuto chvíli můžeme prohlásit, že jsme v každém případě schopni nabídnout v rámci nájmu závodu vyšší zhodnocení majetkové podstaty dlužníka, než se v současnosti děje (resp. spíše neděje) na základě smluv uzavřených se společností Legios Loco," píše Strnad na soud.

Plán Czechoslovak Group musí nyní schválit věřitelé, kterým Legios dluží až tři miliardy korun. I zde má ale Strnad dobrou pozici. I když to oficiálně popírá, podle informací HN ovládá přes spřízněnou firmu Gomanold jednu z největších pohledávek ve výši čtvrt miliardy korun.