Do centrály technologické společnosti LeEco v čínském Pekingu se ještě před pár týdny nedalo bez pozvání dostat. Bodyguardi tam nikoho nepustili. Minulý pátek už ale v recepci bivakovaly desítky lidí na karimatkách. Nepřišli tam meditovat, ale domáhat se svých věřitelských práv − šlo o zástupce menších firem, jimž ambiciózní podnik dlužil desítky milionů dolarů. "Oni sem přicházejí dřív než já i později než já odcházejí," citoval deník Financial Times jednoho z bezradných strážců bezpečnosti.

Do sídla firmy lidi přivedlo rozhodnutí soudu, který vyslyšel požadavek Čínské obchodní banky a zmrazil bankovní účty Ťia Jüe-tchinga, zakladatele LeEca. V zástavě skončil majetek podnikatele, jeho ženy i samotné firmy, v součtu za 180 milionů dolarů. Celkové dluhy koncernu, který zahrnuje výrobu mobilů a televizí, streamování filmů a sportovních přenosů či vývoj luxusních elektromobilů, ale dosahují bezmála tří miliard dolarů. A část z toho náleží právě drobným subdodavatelům.

Zatímco před dvěma lety měla klíčová část koncernu LeEco − na čínské burze obchodovaná internetová mediální divize LeShi − tržní kapitalizaci 22 miliard dolarů, nyní to je sotva třetina. Stejně se propadlo i jmění Ťia Jüe-tchinga. Podle časopisu Forbes odpovídá necelým třem miliardám dolarů, přestože se kdysi dotýkalo sedmi miliard.

Jenže s tím, jak rostl podnikatelský apetit skupiny a jak oznamovala expanzi do stále nových oblastí, začaly jí dramaticky klesat zisky. Plány na to, že se LeEco stane Applem, Netflixem, Teslou a Disneym v jednom, se rázem zdají ještě absurdnější, než když o nich Ťia Jüe-tching před rokem hovořil.

Apple a Netflix v jednom

Ťia Jüe-tchingův životní příběh přitom jako by psali hollywoodští scenáristé. Narodil se v roce 1973 do obyčejné rodiny v severočínské, převážně zemědělské provincii Šan-si. Nenásledoval staršího bratra ani sestru, kteří odešli studovat univerzitu do Šanghaje, ale spokojil se s místní vysokou školou. Po ní nastoupil jako správce počítačové sítě do kanceláře daňových poradců, zanedlouho se ale osamostatnil a rozjel vlastní firmu zaměřenou na poradenství s IT.

Kvůli tomu se i přestěhoval do metropole Šan-si, města Tchaj-jüan, a koupil si terénní auto, aby mohl objíždět a přesvědčovat co nejvíc zákazníků v co nejvíce okresech. Dařilo se mu hlavně u mobilních operátorů, a tak v roce 2003 otevřel novou firmu i v Pekingu.

Tehdy se seznámil s Liu Hongem, byznysmenem, který jej přesvědčil, že by se společně měli zaměřit hlavně na potenciál mobilních datových sítí 3G: začali přes ně nabízet sledování filmů. Tak vznikla LeTV, které se přezdívá čínský Netflix a která dodnes tvoří základ Ťia Jüe-tchingova koncernu.

Tato škatulka mu ale postupně začala být úzká, a tak se firma v roce 2013 vrhla i na výrobu hardwaru a začala nabízet vlastní televize a mobily. Když o rok později navštívil mladý podnikatel Kalifornii, učarovala mu projížďka luxusním elektromobilem Tesla Model S. Rozhodl se, že to je něco, kde čeká budoucnost i na jeho "dítě". Svou roli v tom sehrála i výzva čínské vlády, aby tamní technologičtí mogulové, mezi které už Ťia Jüe-tching patřil, začali investovat do rozvoje vozů na alternativní pohony.

"Odmítám, abychom byli průměrní. Buď budeme skvělí, nebo zajdeme," prohlásil Ťia Jüe-tching. Jeho sen, že nechá daleko za sebou Elona Muska s Teslou, měl dvě základny − investoval do amerického start-upu Faraday Future a v tichosti financoval stavbu elektromobilu LeSEE přímo v Číně.

Nevadská ostuda

První zprávy, že v jeho impériu něco není v pořádku, se začaly objevovat loni. Přicházely z USA, kde si stěžovali spolupracovníci Faraday Future, že nedostávají zaplaceno, a skluz nabírala i stavba hypermoderní továrny v Nevadě. Z miliardového projektu už zbývá jen málo: místo o fabrice o rozloze 300 tisíc čtverečních metrů už se dnes hovoří jen o 60 tisících metrů, na jaře dostalo padáka 70 procent personálu v USA a firma oznámila, že do budoucna plánuje prodávat jen dva, nikoli sedm modelů. Hodně rozpačitě dopadla i premiéra vozu na lednovém veletrhu v Las Vegas − prototyp s názvem FF-91 selhal přímo na pódiu.

"Je to ostuda pro stát Nevada, že jsme podpořili vzdušný zámek," prohlásil nevadský ministr financí Dan Schwartz. Faraday Future dostal od guvernéra státu příslib investičních pobídek ve výši 75 milionů dolarů. Kvůli úpravám stavby, jež měla původně vyjít na miliardu dolarů a vytvořit tisíce pracovních míst, nechal Schwartz prověřit i druhou vznikající elektromobilní továrnu v poušti za Las Vegas, kterou tam budují společně automobilka Tesla a japonský Panasonic.

Aby těch problémů pro Ťia Jüe-tchinga nebylo málo, zadrhávají se i další obchody, do nichž vstoupil. Po vzoru jiných čínských miliardářů se například zhlédnul ve spolupráci s Hollywoodem a finančně pomáhal snímku Velká čínská zeď s Mattem Damonem v hlavní roli. Jenže film zůstal komerčně za očekáváním a žádný blockbuster se z něj nestal.

Loni také LeEco oznámilo, že za dvě miliardy dolarů koupí americkou firmu na televize Vizio. Jenže z transakce sešlo, oficiálně sice kvůli byrokratickým překážkám, ale ve skutečnosti šlo o peníze.

V zimě musel Ťia Jüe-tching shánět někoho, kdo by jeho LeEcu poskytl záchranné finanční lano. Pomoc přišla z Hongkongu od developera Sunac, který do LeEca vložil 2,4 miliardy dolarů. Hodnota akcií stavařské firmy od té doby klesla o 14 procent a na vině je podle analytiků především investice do snů Ťia Jüe-tchinga.

Dalším, kdo se s ním rozešel hodně ve zlém, je zakladatel Yidaa, čínské obdoby taxikářských aplikací Uber nebo Lyft. V té automobilová sekce LeEca získala v roce 2015 směnou akcií dvoutřetinový podíl. Jenže pak podle tvrzení zakladatele start-upu Zhou Hanga firma vytunelovala rezervní fond Yidaa, aby tím zalátala vlastní dluhy.

Jak Zhou Hang, tak šéf Sunacu se přitom shodují, že jestli něco umí Ťia Jüe-tching výborně, je to přesvědčit lidi. Ne náhodou se mu přezdívalo "ppt CEO", tedy powerpointový generální ředitel. "Po rozhovoru s ním jsem měl urgentní potřebu investovat, protože to je velká věc," vysvětloval předseda představenstva Sunacu Sun Hongbin.

Po událostech z minulého týdne, kdy Ťia Jüe-tching odstoupil z některých postů ve skupině LeEco a kdy mu banka obstavila účty, už to možná vidí v jiné perspektivě.