Letos na jaře uzavřela novozélandská dostihová klisna Winx rekordní sérii 14 vítězství za sebou. Svému majiteli během necelých dvou let vydělala 10 milionů dolarů. V počtu dosažených vítězství v řadě tím vyrovnala dosavadní rekord australského šampiona Phar Lapa, kterého jeho majitel koupil za pouhých 160 liber. Tento šampion ve třicátých letech vyběhal na dostihových dráhách statisíce dolarů a stal se jedním z nejlépe vydělávajících koní světa.

Podobné příběhy zažívají někteří majitelé koní nejen na dostizích, ale napříč všemi jezdeckými disciplínami. Nejlepší závodní koně vydělávají velké peníze během sportovní kariéry i po jejím skončení. Díky dobrým výsledkům jsou totiž cenění v chovu. Například nejlepší skokový plemenný hřebec loňského roku Diamant de Semilly vyhrál během své kariéry na závodech po celém světě 200 tisíc eur (asi 5,3 milionu korun). Nyní vydělává dál jako plemeník. Připouštěcí poplatek činí asi 30 tisíc korun.

Mít svého Diamanta je snem každého majitele. Sportovní zážitky spojené s vidinou vysokých výher a dalších zisků z chovatelské činnosti jsou totiž lákavé. Hledáním budoucích šampionů se zabývá Milan Pěchouček, expert na prodej a výcvik skokových koní. Svého prvního koně koupil krátce po škole ze spoření pro mladé. "Maminka mi tehdy říkala, že jsem blázen. Byl to vyřazený dostihový kůň, který stál 18 tisíc korun. Asi dva roky sportování a pak jsem dostal nabídku na jeho prodej za pět tisíc marek (tehdy necelých 100 tisíc korun)," vzpomíná na začátek svého podnikání. Dnes objíždí ty nejlepší stáje, kde vybírá mladé koně, které pak prodává jezdcům po celém světě.

Milan Pěchouček (48)

Prodejem koní se živí už 20 let, během své kariéry prodal více než 1200 koní. Zájem o jeho svěřence mají jezdci po celém světě. Prodává je po Evropě, ale například také do Ameriky, Ruska nebo Koreje. Mimo jiné do České republiky přivezl a následně prodal jednoho z nejúspěšnějších skokových koní současnosti Cento Lana Arcus, který reprezentoval české barvy na Světových jezdeckých hrách v Normandii.


HN: Zdá se, že obliba jezdectví stoupá, protože počty koní i sportovních jezdců rostou u nás v posledních letech po tisících. Je možné koupit sportovního koně jako vratnou investici?

Nelze spoléhat na případné zisky z výher na jezdeckých závodech. Je ale možné koupit mladého koně, investovat do jeho výcviku a vydělat na něm dalším prodejem. Kvalitní výcvik je to, co nám koně zúročí. Někteří lidé takto investují, a protože je v České republice práce s koňmi levnější, mají zájem i zahraniční klienti. Takoví si koně koupí u nás, nechají ho zde na roční výcvik, až potom si ho odvezou a prodají ve své zemi.

HN: Jak starý by měl kůň být, aby se mi investice co nejlépe vyplatila?

Musíme si uvědomit, že aktivní věk závodního koně začíná čtvrtým a končí zhruba 15. rokem. Pak může ještě léta působit v chovu, dožívá se zhruba 27 let.

Lepší je vybírat mezi mladými koňmi, protože je můžete od začátku výcviku připravovat podle svého. S koupí koně, který už sportoval, je vždy spojené větší riziko. Nevíte totiž, s jakým zacházením se setkal. V dnešní době se koně selektují už od hříbat. Koupit staršího koně tak výhodně, abychom jeho dalším prodejem vydělali, je o velkém štěstí. Tříletý nebo čtyřletý kůň, který je zdravý, krásný a výkonný, bude pravděpodobně cenově nedostupný, pro spekulaci nevhodný.

HN: Proč je lepší koně prodávat už jako mladého a nepočkat, až bude na vrcholu kariéry?

Samozřejmě se to odvíjí od toho, jak majitel na prodej koně spěchá a jaký si představuje výdělek. Největší zájem je o koně sice na vrcholu jeho kariéry, ale dostat ho tam vyžaduje mnoho času, pevné nervy a jsou s tím spojené vysoké náklady. Kůň začíná být pro kupce atraktivní mezi pátým a sedmým rokem. V té době by už měl ukázat, jaké má schopnosti. Zároveň je velká naděje, že ještě výkonnostně poroste, a lidé jsou ochotní zaplatit za vyhlídku na vrcholový sport. Tam už ale není tak jednoduché dosáhnout velkých úspěchů.

HN: Jak poznám, že má kůň předpoklady úspěšně sportovat?

Na začátku musíte dobře zvážit, co od svého koně očekáváte. Při výběru budete potřebovat radu odborníka. Je důležité spolupracovat s takovým prodejcem koní, který působí ve sportu dlouhodobě. Kvalitní obchodníci vedou historii koní, které prodali, a je jednoduché také dohledat historii jejich firmy.

HN: Pokud chci mít jistotu, že na dalším prodeji koně vydělám, jak vysoká by měla být moje počáteční investice do jeho nákupu?

Jistotu výdělku nemáte nikdy − je taky možné, že proděláte. Hrozí například, že se kůň zraní. V takovém případě se prodej odkládá. Náklady na léčbu se prodražují a může trvat i roky, než se uzdraví. Výběr koně je vždy o poměru mezi kvalitou a cenou.

Ale pokud vše vyjde, můžete vydělat i desetitisíce eur. V zahraničí působí dokonce obchodníci, kteří vydělávají na prodeji jednoho koně až stovky tisíc eur, to ale v českém prostředí není běžné.

HN: A kolik takový kůň stojí?

Cena kvalitního půlročního hříběte začíná na 100 tisících korun a horní hranice není omezená. Koně začínají závodit ve čtyřech letech. Pokud chci, aby měl za sebou alespoň jednu závodní sezonu, počáteční investice je větší. Cena těch kvalitnějších sportovních koní začíná na 250 tisících korun a jde až do milionů.

HN: Podle jakých kritérií koně při nákupu vybíráte?

Rozhodující je genetika, původ a sportovní výsledky jeho rodičů. Musíme také posoudit, jakým způsobem se pohybuje, proto mladého koně nejdříve prověříme skokem ve volnosti, tedy bez jezdce. Pokud kůň už závodil, je třeba se podívat na jeho výsledky a zhodnotit, jak významné byly závody, kde startoval. Velmi také záleží na kvalitě jeho jezdce. Pokud na koni jezdí profesionál, může vytvořit až 80 procent jeho úspěchu. Nezkušený člověk ho přitom vůbec nemusí zvládnout. Jaký kůň ve skutečnosti je, se ukáže až pod amatérem.

HN: Když se rozhodnu, že koně koupím, na co si musím dát pozor?

Veterinář by měl koně prohlédnout, zrentgenovat a vypracovat posudek jeho zdravotní kondice. Lepší je oslovit veterinářů víc a dbát na to, aby byli navzájem nezávislí. Každý lékař má jiný pohled na to, co může koně v budoucnu při sportování omezovat. Než veterináře oslovím, musím si prověřit, s jakými prodejci spolupracuje a zda v minulosti doporučil prodej koní, kteří dlouhodobě závodí, nebo byli naopak ze sportu vyřazení už po pár letech.

HN: Kolik peněz budu muset do výcviku investovat, než se můj kůň stane pro kupce zajímavým?

Cena a kvalita koně musí odpovídat podmínkám, ve kterých ho připravujeme. Trénovat by ho měl zkušený jezdec, který už má za sebou sportovní minulost a předváděl koně, kteří se už prodali. Reálné náklady na ustájení a trénink se pohybují od osmi do 20 tisíc korun měsíčně. K tomu je také nutné počítat s poplatky za veterináře, kováře a závody.

HN: Proč je účast na závodech pro další prodej koně důležitá?

Kůň by měl závodit pravidelně, protože tak předvádí své schopnosti a může zaujmout případné zájemce. Dobré výsledky na závodech koně zhodnocují. Zároveň je to ovšem nákladná záležitost. Jeden víkend na průměrných národních závodech vyjde zhruba na šest tisíc korun. Pokud je kůň starší a výkonnostně roste, je důležité jezdit na mezinárodní závody, které jsou samozřejmě dražší.

HN: Kde mohu kvalitního koně sehnat?

Je lepší vybírat koně ve státech, kde má chov koní historii a je na vyspělé úrovni. K těm nejlepším zemím patří Nizozemsko, Belgie, Německo a částečně Francie. Chov koní i metody jejich výcviku jsou zde daleko pokročilejší než v České republice.

HN: Znamená to, že se český chov koní liší od těch zahraničních?

Zaspali jsme v dobách komunismu, tehdy se u nás chovali koně všestranně užitkoví. Cílem bylo, aby stejný kůň mohl tahat dříví v lese a zároveň sportovat. Přitom je důležité mít chov speciálně zaměřený na konkrétní jezdeckou disciplínu, ať už je to parkúr, drezura nebo dostihy. O předpokladech rozhoduje genetika.

HN: Čím se liší byznys založený na prodeji koní od běžného podnikání?

Spolupracuje zde živý člověk a živé zvíře. Práce pro vás musí být zároveň zábava, protože čas strávený s koňmi nepočítáte na hodiny. Daleko víc zde také záleží na zákazníkovi. Budoucnost koně, kterého prodáváte, závisí na tom, kdo si ho koupí. Od toho, jak s ním bude dál pracovat, se totiž odvíjí dobrá nebo špatná reklama pro prodejce. Rozdíl také je, že některé obchody probíhají pouze na základě videa. Zejména kupující ze zahraničí si vybírají koně přes internet a nepřijedou si ho do stáje ani vyzkoušet.