Koním a jezdeckému sportu propadají Češi stále víc. Za deset let počet koní v přepočtu na tisíc obyvatel vzrostl více než o čtvrtinu. Přestože byznys spojený s jezdectvím roste, jako investice jsou koně zatím sázkou na divokou kartu, která spíše než zisky přináší radost.

Trend je nicméně jasný a potvrzuje to i rekordní zájem o jezdecké závody. Někteří pořadatelé museli letos odmítat přihlášky už týdny před uzávěrkou. Výjimkou nebyly ani jediné mezinárodní skokové závody v Česku, na kterých před nedávnem odstartovalo přes tři sta koní.

V České republice připadá na 100 tisíc obyvatel 832 koní, zatímco v roce 2007 to bylo pouze 612. I tak ale jde stále o jedno z nejnižších čísel v Evropě. Například ve Velké Británii vlastní koně asi půl milionu domácností. Za zboží a služby spojené s tímto odvětvím zde lidé ročně utratí přes čtyři miliardy liber (asi 120 miliard korun). V sousedním Německu, kde je jezdectví jedním z nejpopulárnějších sportů, se chovem koní zabývá 80 tisíc lidí. Němci za péči o koně ročně utratí 6,7 miliardy eur. Více než 10 tisíc německých ­firem udává koně jako hlavní předmět podnikání.

Jezdců přibývá i u nás. Česká jezdecká federace k letošnímu květnu evidovala 19 tisíc aktivních jezdců. V posledních pěti letech se jejich počet zvětšil o více než čtyři tisíce. Počty koní se zvyšují po tisících každý rok. Ústřední evidence koní dnes eviduje přes 88 tisíc koní. Před deseti lety to bylo téměř o 25 tisíc méně. V byznysu napojeném na jezdectví se ročně protočí miliony korun.

jarvis_595a6b1e498e6104b94450a5.jpeg
Mít vlastního koně a přihlásit ho do závodů ovšem není lákavá vidina jen pro nadšence. Být viděn na závodech je prestižní značkou.
Foto: HN - Jakub Hněvkovský

Vývoj v sousedním Německu naznačuje, kam se může dostat české jezdectví a s ním spojené investice. Loni žilo v Německu 1,3 milionu koní. Nejlepší z nich se draží za miliony eur a řada německých odchovanců doputuje i k nám. "V Německu na chov koní dohlíží specializované svazy, cílem je šlechtit koně určené pouze na jednu konkrétní disciplínu," popisuje Milan Pěchouček, který se prodejem koní živí už více než 20 let. Přestože se obchodování s koňmi zdá vzhledem k rostoucímu počtu závodních jezdců jako výhodná příležitost, není to podnikání pro každého a bez nadšení ho dělat nelze.

O hodnotě sportovního koně nerozhoduje pouze kvalita jeho předků a dobrá péče, ale také úroveň výcviku a výsledky na závodech. Pokud tedy majitel koně není z oboru, potřebuje pro zhodnocení svých peněz pomoc odborníka. Ten si za svou práci nechá dobře zaplatit, a tak měsíční náklady na jednoho koně dosahují desítek tisíc korun.

Drahý koníček

Protože si majitelé koní za kvalitu služeb neváhají připlatit, přibývá podnikatelů, kteří investují do jezdeckých areálů. Následně je svým klientům pronajímají a vydělávají na nich. Počet evidovaných hospodářství s koňmi se za posledních deset let téměř zdvojnásobil. Najít kvalitní ustájení je přitom problém, moderní stáje jsou přeplněné. Například v okolí Prahy jsou majitelé koní ochotní zaplatit přes 14 tisíc korun měsíčně za pouhý pronájem boxu ve stáji.

Koní v Česku přibývá

O úspěchu takového podnikání rozhodují nejen vstupní náklady v poměru k očekávaným příjmům, ale podobně jako u investičních bytů také lokalita, případné rekonstrukce a také to, na jaké nájemníky cílíme. "Je nutné vše dobře spočítat a mít velkou finanční rezervu. Udržet areál v černých číslech se většinou podaří jen tomu, kdo si zajistí většinu věcí spojených s provozem sám. Je také důležité mít ve stáji dobrého trenéra, za kterým se klienti rádi přestěhují," tvrdí Cyril Moravčík, který má na Brněnsku desítky koní.

Spojení byznysu s radostí

Protože jsou náklady spojené s koňmi velmi vysoké, vidí je správci investičních fondů spíše jako investici do radosti. Přirovnávají je k umění, nábytku nebo luxusním veteránům, jejichž zhodnocování je dlouhodobé a odvíjí se od poptávky na trhu. Stejně jako u koní je i u těchto investic důležitá citová vazba investora. Výnos se však u koní nedá s jistotou předpovídat. "K založení investičního fondu potřebujete splnit řadu parametrů, z nichž nejzásadnější je předvídatelná návratnost a výnosnost investice. U závodních koní to nelze vypočítat, na rozdíl od příjmů z nájmu nemovitostí. Nelze se ani opřít o dosavadní výsledky jako u akcií energetických firem," vysvětluje Pavel Doležal z investiční společnosti Avant.

Mít vlastního koně a přihlásit ho do závodů ovšem není lákavá vidina jen pro nadšence. Protože je jezdectví oblíbené zejména mezi úspěšnými podnikateli, být viděn na závodech je prestižní značkou. V zahraničí kolem koní vznikají velké obchody a tento byznys začíná fungovat i u nás.

"Je to společenská záležitost. Na závodech se schází lidé, se kterými můžete později profesně spolupracovat. Zejména v dnešní době, kdy se běžně komunikuje pouze elektronicky, je důležité mít s partnery společný zájem," popisuje Josef Schneider, bývalý majitel jednoho z největších podniků na výrobu masa a uzenin v Česku. Jezdectví se věnuje už řadu let, má vlastní stáj s pětadvaceti koňmi. "Díky neformálním vztahům dokážete lépe odhadnout spolehlivost obchodního partnera a nebojíte se pak dohody na dobré slovo," říká.

jarvis_595a6b1e498e6104b94450a9.jpeg
Mít vlastního koně a přihlásit ho do závodů ovšem není lákavá vidina jen pro nadšence. Být viděn na závodech je prestižní značkou.