Poprvé za posledních deset let se loni v Česku zastavil pokles spotřeby výčepního piva. Meziročně se ho vypilo o necelé procento víc. "Přitom se tak nestalo na úkor ležáků, jejichž spotřeba rovněž mírně vzrostla," říká výkonná ředitelka Svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová.

"Lidé ovšem zatím nenašli cestu zpět do hospod a dávají přednost konzumaci baleného piva doma," konstatuje Ferencová. V hospodách je pak znatelné rozšiřování tankového piva.

Podle analýzy společnosti Nielsen dosáhly za posledních dvanáct měsíců od června 2016 do května 2017 maloobchodní tržby za pivo v Česku 16,4 miliardy korun. Meziročně šlo o jednoprocentní nárůst.

"Při přepočtu na obyvatele vychází průměrná týdenní spotřeba piva koupeného v obchodě na tři půllitry," poznamenává konzultant Nielsenu Michal Elšík. "Nejvíc rostla spotřeba ležáků, o více než desetinu," dodává. Průměrná cena ležáku v obchodech podle Nielsenu byla 15,70 koruny, výčepní pivo stálo 9,40 koruny.

Jaké jsou aktuální pivní trendy? 5+1 směr toho, kam se pivní trh vydává

Za studena chmelené

Chmelení za studena, nejčastěji formou přidávání šišek chmele do prokvašeného nebo již uvařeného piva, je nejrozšířenější ve Velké Británii. Hojně se s touto metodou pracuje také v USA. V posledních měsících více proniká i na tuzemský trh. Aktuálně jej do nabídky zařadil největší domácí pivovar Plzeňský Prazdroj.