Martin Záklasník v energetice nikdy předtím nepracoval. Dlouhé roky působil v telekomunikacích, naposled vedl marketing pro velké zákazníky u T-Mobilu. Přesto nově stojí v čele jedné z největších energetických firem v Česku, E.ON. Ve svém vůbec prvním rozhovoru pro HN popisuje, jak chce firmu zaměřit více na zákazníky.

Ve firmě jste od loňského podzimu, její otěže jste ale převzal až nyní. Proč?

Přišel jsem prvního listopadu a sedm měsíců jsem se kryl se svým předchůdce Michalem Fehnem. Jsem za to rád, protože původně nejsem energetik a hodně mi to pomohlo, měl jsem čas poznat firmu, jak funguje, i lidi v ní. Pan Fehn končil k 31. květnu.

Nereflektuje to, že člověk z telekomunikací přechází do energetické firmy, změny v oboru? Ještě nedávno by si člověk jako typického energetika představil člověka s 30letou zkušeností v uhelné elektrárně...

Určitě to symbolizuje to, že se energetika mění nejvíce od 2. světové války.

Co chcete do firmy jako je E.ON přinést nového?

Energetické firmy měly vždy tendenci centralizovat. My chceme posílit vztah s českým zákazníkem. Naše mateřská firma nám v tom vyšla vstříc a dala nám větší pravomoci. Rozhodli jsme se například poprvé po 15 letech udělat televizní reklamu. Nově také necílíme jen na energetické úspory, ale na emoce. Na to, aby nás mohli mít lidé rádi. To myslím, že je zásadní posun u energetické firmy.

To ale zníte spíše jako retailová firma, ne jako výrobce energie... Znamená to, že vaše plány na koupi vlastních zdrojů v ČR už jsou úplně pasé?

Vlastníme sítě a máme vztah se zákazníkem. Chceme vybudovat lovebrand, chceme přinést nové věci. Ta inovace přitom není žádná raketová věda. Jde jen o to poskládat existující služby tak, abychom našim zákazníkům vyšli vstříc. Například každý, kdo má plynový kotel, řeší jeho servisování. Dlouhodobě nabízíme službu servisování kotlů, nově ho ale dáme do jednoho balíčku s odběrem plynu. Druhá věc - je tu nová generace, která má vztah k fotovoltaice. My tak máme novou aplikaci, která umí spojit informace o intenzitě slunečního svitu, Google Maps a katastr nemovitostí a ví tedy například, že tam je plynová přípojka. Do aplikace tak stačí zadat vaší adresu a my vám vypočítáme, jestli se vám vyplatí ohřev vody, systém s baterií, kolik to bude stát i jaká bude návratnost.

Kolik lidí si od vás reálně nechalo panely na střechu namontovat?

Nabízíme to asi zhruba rok, fotovoltaiku a ohřev vody. A nově nabízíme i montáž s baterií. Ale jsou to zatím jen desítky kusů, zhruba 70. Jsme na začátku. Navíc, panely na střechu nabízí spousta firem, ale jen my jsme schopní to dát do takto fungujícího balíčku.

Čekáte růst zájmu?

Dnes roste generace, která chce mít fotovoltaiku a nevadí jí návratnost až 15 let. Křivka roste razantně, jen za prvních pět měsíců letošního roku jsme měli na 500 žádostí. Když se nad tím zamyslíte, tak jsme vlastně v podobné situaci jako telekomunikace, odkud pocházím. Tam také lidé začali obcházet základní služby volání a SMS aplikacemi jako WhatsApp nebo Viber. Nový produkt tam byla data. A u nás si lidé začínají energie vyrábět sami. Musíme na to být připraveni.

Zaměření na elektromobilitu či fotovoltaické panely zkouší i další hráči na trhu, ve velkém ČEZ, jehož ESCO se zaměřuje na firmy, ale i RWE a další. Je to po mobilním volání jen další nástroj, který má udržet zákazníky, nebo je to opravdu věc, která vám má přinést podstatné cash-flow?

Dnes to samozřejmě mnoho hotovosti negeneruje. Ale v budoucnosti rozhodně bude. Podívejte se na e-mobilitu. Dnes je v Česku 1300 elektroaut. A my jsme už loni v srpnu postavili u Humpolce novou stanici na hlavním tahu Praha – Brno. Už dnes tam máme za 3⁄4 roku protočenou spotřebu, která odpovídá roční spotřebě 25 průměrných domácností. Ano, není to zatím velký byznys, ale je to naprosto jasný trend. 

Výrazně klesá cena baterie a myslím, že po roce 2020 bude cena elektroauta stejná jako u spalovacích motorů a pak je to o dojezdu. A jsme opět u toho. My můžeme zákazníkům říct: chcete elektromobil?

Doma si benzín nenatankujete. Tak si kupte i solární panely s baterií. A v noci, kdy elektřinu nevyužíváte, si dobijete auto.

Hodně jste sázeli na CNG. Kdo vyhraje – elektroauta, nebo stlačený zemní plyn?

Myslím, že vrchol u využití CNG v dopravě stále nenastal a dosáhneme ho tak za 15 let. Zásadní je, jestli vláda v roce 2020 prodlouží osvobození od spotřební daně. Ale zatímco zde bude postupný růst, u elektroaut ho očekáváme exponenciální.

V čem se dnes liší požadavky firemních zákazníků od domácností?

Některé firmy mají 15 procent nákladů v energiích. A jsme pak schopní jim pomoci s konkurenceschopností. S firmami se ale nechceme bavit jen o tom, jak velký mají odběr, ale i o tom, jak dělají energetické hospodářství. Od koho nakupujete, pro co nakupujete, nedává vám smysl vyrábět si něco vlastní kogenerační jednotkou? Nevyplatí se vám vyměnit osvětlení? A tak dále. Vezměte si banky. Já začínal u IPB, protože jako jediní dávali studentům kartu. Vytvořil jsem si k nim vztah a zůstal jsem u nich a nástupnických organizací celý život a ty banky mne provedly celým světem financí od hypotéky, kontokorent a další. Já nechci řešit, jestli je výhodnější kombinace spořícího účtu a penzijního fondu... to mi má říct jejich poradce. A roli poradce, kterému důvěřujete, chceme hrát my.

Jak je na tom E.ON jako klasická energetická firma? Chtěli jste stavět elektrárny, růst v obnovitelných zdrojích...

V Čechách nic takového neplánujeme. Máme ale nové věci. Například pro firemní zákazníky děláme kogenerační jednotky - my jim jí v areálu postavíme a pak jí pro ně i provozujeme. Máme také koncept virtuální elektrárny, kdy má například nějaký zákazník po Česku rozeseté desítky záložních dieselgenerátorů, které nakopne na pár minut v roce jen kvůli tomu, aby zkontroloval, že fungují. A my jsme schopní v momentu potřeby od něj tento výkon vykoupit. Takto mají rozeseté zdroje například opět telekomunikační operátoři. Pro Škodovku jsme zase v rámci naší společné firmy Ško-Energo postavili elektrokotel o výkonu 15 MW. Ten využívá cenových výkyvů na trzích. A když je příliš proudu v síti a jsou třeba záporné ceny, tak ho zapneme a vyrábíme teplo.