Když česká firma podniká čtvrtstoletí bez přešlapů, s dobrými hospodářskými výsledky a zároveň se věnuje charitě, stojí to za povšimnutí. Takové společnosti letos poprvé hledala soutěž Ocenění českých lídrů. Z celkem 1300 firem nakonec porota vybrala přes 40 oceněných - tři z každého kraje.

Uspěla například IT firma Gordic z Vysočiny. "Gordic si vždy zakládal na tom, že je hrdou českou firmou. Vnímáme naši společenskou odpovědnost, platíme všechny daně v České republice a podporujeme nejrůznější kulturní, sportovní či dobročinné aktivity, ať už ty celorepublikové nebo regionální," uvedl Marek Řezáč, zodpovědný za strategický rozvoj a inovace firmy, jejíž ekonomické a správní systémy využívají tisíce firem a úřadů.

Ocenění českých lídrů

Praha

Alca Plast - výrobce sanitární techniky

Středočeský kraj

Arboeko - pěstování, prodej a distribuce okrasných dřevin 

Jihočeský kraj

Družina - výroba a prodej polních plodin

Plzeňský kraj

Ferrum Plzeň - strojírenství  

Karlovarský kraj

Abydos - strojírenství 

Ústecký kraj

Hitt Office - výroba a distribuce kancelářských a školních potřeb z papíru 

Liberecký kraj

Krofian CZ - vývoj, výroba a servis automatizačních zařízení

Pardubický kraj

TMT Chrudim - výroba dopravníků

Kraj Vysočina

Gordic - IT

Jihomoravský kraj

Remet - dodavatel hliníkových slitin a polotovarů

Olomoucký kraj

Farmak - vývoj, výroba a prodej generických léčiv

Zlínský kraj

Altech - výroba šikmých schodišťových plošin pro vozíčkáře

Moravskoslezský kraj

Marlenka - výroba medových dortů

Královéhradecký kraj

Stako - stavebnictví a development

Gordic, který zaměstnává 170 lidí, je například členem školní Asociace pro bezpečnost dětí, která se zabývá bezpečností dětí, a se vstupem Gordicu se její zaměření posouvá i směrem ke kybernetické bezpečnosti. Firma ale podporuje i celou řadu dalších dobročinných aktivit.

Nové ocenění hodnotilo firmy vlastněné ze sta procent českými majiteli, které mají obrat nad 200 milionů korun, podnikají transparentně, chovají se dobře k zaměstnancům, a navíc se věnují charitativním akcím. Z principu nesmí soutěžit například společnosti, jejichž předmětem podnikání je vývoz surovin, starožitných předmětů, zbraní a služby finanční povahy.

Hodnotí se celý příběh firmy

Podstatný byl ale i podnikatelský příběh firmy. Proto se na stupních vítězů umístily velmi často firmy s několik desítek let dlouhou historií. Mezi takovými je i výrobce léčiv Farmak.

Historie této chemičky se začala psát v roce 1934, tehdy pod názvem Farmakon. O čtvrt století později sem nastoupil současný předseda představenstva Jiří Žák a o třicet let později firmu zprivatizoval. Teď v ní pracuje mezi 240 zaměstnanci i polovina jeho rodiny. Farmak vyrábí chemické látky a také součásti generických léčiv, které jdou z 90 procent na vývoz farmaceutickým firmám do 40 zemí světa, z čehož loni utržila celkem 562 milionů korun.

Jedním z důvodů, proč porotce oslovil právě její příběh, je také fakt, že se firma musela několik let vypořádávat s těžkým ekologickým zamořením pozemků, které "zdědila" po bývalých majitelích. Nakonec se jí to podařilo a společnost už osm let každoročně obhajuje celosvětový certifikát odpovědného ekologického chování firmy v chemickém průmyslu. A firma také podporuje několik desítek sdružení.

Nejtěžší konkurence byla v Praze, kde se o první tři místa utkalo 263 firem, jež splnily kritéria pro nominaci. Vítězem se nakonec stal výrobce sanitární techniky Alca Plast.

Porota vybírala tři vítěze z každého kraje a dvě hlavní kritéria byla jasně daná: výše obratu a počet zaměstnanců nad 50 lidí. "Nutností byly i dobré hospodářské výsledky formou výpočtu indexu Cribis, který v sobě zahrnuje řadu ukazatelů z dat účetních závěrek korigovaných o doplňující nefinanční informace, jako je vliv odvětví či daného regionu," popsal Pavel Finger, místopředseda představenstva firmy CRIF - Czech Credit Bureau, která odborně garantuje soutěž po stránce hospodářských výsledků.

Z operní pěvkyně inspirací pro byznys

Za celou soutěží stojí myšlenka hlavní organizátorky Heleny Kohoutové "budujme hrdé Česko" a její projekt Ocenění českých lídrů volně navazuje na Ocenění českých podnikatelek. "Cílem je vyzdvihnout snažení a úspěchy velkých firem, které jsou v českých rukách. Firmy tak mohou sdílet zkušenosti, vyměňovat si informace a nacházet řešení větších či menších problémů, které je na cestě za úspěchem potkávají," říká pořadatelka soutěže majitelka pořádající agentury Helas. Ocenění podpořily i firmy Vodafone, Expobank či Microsoft.

"Vidím skvělé české podnikatele a podnikatelky. České firmy, které zvládly překonat hranice země, ať už fyzicky tím, že působí v různých zemích světa a vyvážejí výrobky nebo služby, nebo mentálně, kdy svými nápady a know-how ovlivňují podnikání ve světě," vysvětlila zakladatelka soutěže.

Sama Kohoutová opustila dráhu operní pěvkyně, a byť ji cesta podnikatelky nikdy nelákala, stojí dnes za vznikem řady podnikatelských klubů, které umožňují spolu komunikovat ženám podnikatelkám, exportérům a řadě dalších firem. Mimo jiné vybudovala soutěž českých exportérů či ocenění rychle rostoucích podniků Štika českého byznysu. První však byly dámské kluby, tedy Ocenění česká podnikatelka a sdružování aktivních žen.