Svět investic byl vždy považován za doménu mužů. Stále více průzkumů ale ukazuje, že ženy jsou ve skutečnosti lepší investorky než muži. Podle průzkumu americké investiční společnosti Fidelity byl loni průměrný výnos investic u žen o 0,3 procentního bodu vyšší než u mužů. Ženám se vyplácí, že méně riskují, dělají si důkladnější rešerši a nepanikaří při výkyvech trhu.

Nejde přitom zdaleka o první studii, která ukazuje, že ženy mnohdy umí své peníze zhodnotit lépe než muži. Tento trend potvrzují i data investiční aplikace Openfolio, jejíž uživatelky měly po tři roky od jejího spuštění vždy lepší výsledky než mužští uživatelé.

Za posledních deset let podle Fidelity dosahovaly průměrné výnosy investic u obou pohlaví podobných hodnot, a to 7,3 až 7,4 procenta. Nicméně portfolia investorek byla mnohem méně riziková.

Geraldine ­Weissová (USA)
Geraldine ­Weissová

Jedna z prvních žen, která se prosadila ve světě investic. Žádná investiční firma ji nechtěla zaměstnat jinak než jako sekretářku, a tak si v roce 1966 založila vlastní newsletter Investment Quality Trends. Vydávala jej 37 let, dlouho pod pseudonymem G. Weiss, aby předešla genderové diskriminaci.

Muriel ­Siebertová (USA)
Muriel ­Siebertová

V roce 1967 založila makléřskou společnost Muriel Siebert & Co. Jako první ženě se jí podařilo registrovat svou firmu na newyorské burze NYSE, což byl v tehdy výhradně mužském světě velmi náročný úkol. Vedle financí se aktivně angažovala i v politice.

Lubna S. ­Olayanová (Saúdská Arábie)
Lubna S. ­Olayanová

Šéfka saúdskoarabské finanční společnosti Olayan Finance Company, která je konglomerátem 40 firem a jedním z největších investorů na saúdském akciovém trhu. Do rodinného podnikání se zapojila v roce 1980, a to i přesto, že v její zemi dosud není běžné ani společensky přijatelné, aby žena pracovala v byznysu.

Ženy totiž investují konzervativněji a preferují menší, ale zajištěný výnos. Vyhýbají se riskantnímu obchodování a svá portfolia více diverzifikují.

Své investice si často drží roky, nebo dokonce celé dekády. "Investorky mají dlouhodobé cíle a drží se plánu. Soustřeďují se na to, aby si naspořily dostatečné množství peněz na důchod nebo na vzdělání svých dětí, a ne na 'přechytračení' trhu," říká šéfka soukromých investic ve Fidelity Kathleen Murphyová.

Muži mají oproti tomu tendenci kupovat a prodávat akcie až příliš často. Výzkumníci Brad Barber a Terrance Odean z Kalifornské univerzity zjistili, že v 90. letech muži obchodovali s akciemi o 45 procent více než ženy. Ve výsledku ale byly roční výnosy investic mužů v průměru o procentní bod nižší než u žen.

Jedním z důvodů je podle nich fakt, že je často velmi náročné najít výhodnější investici, než byla ta původní. Průzkum Barbera a Odeana ukázal, že akcie, které lidé prodali, vynášely následujících dvanáct měsíců v průměru o dva procentní body více než nové investice. Ženy a muži na tom byli v tomto ohledu stejně. Ale muži, tím, že obchodovali častěji, dosahovali vyšších ztrát.

Rok finančního feminismu

"Zatímco muži se soustřeďují na soupeření mezi sebou, ženy si jdou jen za svým cílem," srovnává Sallie Krawchecková, bývalá šéfka divize správy majetku v Bank of America. Jedna z nejvlivnějších žen v historii Wall Street nedávno založila firmu Ellevest, prostřednictvím které se snaží povzbudit ženy k investování. Rok 2017 dokonce vyhlásila "Rokem finančního feminismu".

Díky tomu, že se ženy tolik nezajímají o to, co dělají ostatní investoři, nepodlehnou tak snadno panice na akciovém trhu. Investiční společnost Vanguard Group si udělala analýzu, jak její zákazníci reagovali na ekonomickou krizi v roce 2008. A došla k závěru, že akcie prodávalo o deset procent více mužů než žen.

Ženy si také dělají důkladnější rešerše než muži. A to nejen když se rozhodují, jestli akcie koupí, ale také když zvažují jejich prodej. "Vždy si kladu dvě zásadní otázky: Koupila bych si dnes znovu akcie této firmy s ohledem na jejich cenu a finanční výhled společnosti? A pokud bych se je rozhodla prodat, existuje nějaká lepší investice, kam peníze uložím?" přibližuje svou strategii Sarah Kettererová, šéfka investiční společnosti Causeway Capital Management.

Investorky si také častěji nechávají poradit od profesionálů. Vyplývá to ze studie investiční společnosti Vanguard Group z roku 2014, která také ukazuje, že lidé, kteří při investování využívají služeb finančních poradců, dosahují lepších výsledků.

Ženy rády investují do společností, které vyrábějí jejich oblíbené produkty. "To je skvělý způsob, jak si vybrat investici, především pokud jde o začínající firmy s velkým potenciálem růstu," tvrdí Nicole ­Sherrodová, ředitelka makléřské společnosti TD Ameritrade.

Sama tímto způsobem investovala do společností Amazon, Apple nebo Disney, které jí jako pracující matce byly blízké. "Každý den si v obchodech vybíráte věci pro vlastní užití. Když přitom uvidíte nějaký produkt, který vám bude připadat skutečně jedinečný, zkuste zjistit, kdo ho vyrábí," radí Sherrodová.

Investorky v tomto ohledu dávají přednost firmám, které mají ve vedení ženy a jsou společensky odpovědné. Ženy rády investují do hmotných produktů, a tak velká část z nich ukládá své peníze také do nemovitostí nebo komodit. Často si tak kupují například investiční zlato nebo šperky.

Ačkoliv se ukazuje, že ženy mají pro investování nadání, je to oblast zajímavá stále jen pro malou část z nich. Jedním z důvodů může být nedostatečné sebevědomí a přílišná opatrnost.

"Ženy se často drží zpátky, protože mají pocit, že než do nějakého projektu investují, tak potřebují vědět všechno. Tím se ale dostávají do pasti neustálého odkládání," podotýká Alexandra Lebenthal, ředitelka investičněporadenské společnosti Lebenthal & Co.

Peníze jako tabu

Ženy také častěji přiznávají, že s ohledem na investování nemají dostatečné znalosti. Když se finančněvzdělávací společnost Financial Finesse zeptala mužů, zda se vyznají v akciích, dluhopisech a podílových fondech, odpovědělo jich 84 procent, že ano. U žen to bylo jen 67 procent.

Není to přitom jen o ženské nedůvěře ve své schopnosti. Investičněporadenská firma TIAA dala mužům a ženám test týkající se témat jako dluhopisy, inflace, alokace aktiv nebo úrokové sazby a muži v něm dopadli výrazně lépe.

Problém také je, že ženy se nechtějí o penězích bavit. Podle studie Fidelity osm z deseti žen přiznává, že se zdržují debat o financích, a to dokonce i v rámci své blízké rodiny.

To vše v důsledku vede k tomu, že investorek je ve světě i v Česku stále nedostatek. V tuzemsku k tomu přispívá také fakt, že zde chybí kluby nebo jiná seskupení, kde by začínající investorky našly zázemí.

Ženské investování přitom skýtá obrovský potenciál. Zástupkyně něžného pohlaví podle výzkumu poradenské společnosti Deloitte z roku 2015 kontrolují asi 20 bilionů dolarů, což je třetina světového bohatství. A časem tento podíl bude zřejmě ještě větší. Mimo jiné i proto, že dochází ke stárnutí populace, přičemž muži umírají dříve, a do budoucna tak zřejmě přibude dědiček.

Investování ale není jen téma pro bohaté vdovy. Vzhledem k tomu, že se ženy dožívají vyššího věku než muži, měly by mít k dispozici i větší rezervu na stáří. A investice mohou být efektivním způsobem, jak si ji zajistit.