Podle odhadů poskytují tři ze čtyř firem v Česku svým zaměstnancům nějakou formu zvýhodněného stravování. To může mít podobu firemní kantýny nebo stravenek. S tím, jak klesá nezaměstnanost a firmy se v době ekonomické konjunktury víc a víc přetahují o pracovníky, roste zájem i o další benefity, jako jsou příspěvky na dovolenou, volnočasové aktivity, jazykové kurzy či sport.

Nový ředitel tuzemské pobočky lídra na trhu poskytování firemního stravování a benefitů francouzské skupiny Sodexo Daniel Čapek upozorňuje v rozhovoru pro HN mimo jiné na to, že digitalizace odvětví, kdy například papírové stravenky nahrazují virtuální účty, pomáhá zajišťovat účelovost poskytnutí daňového zvýhodnění.

Je podle něj důležité sledovat to, aby benefity skutečně sloužily k tomu, k čemu jsou určeny. "U stravenek tedy ke stravování a pro platbu za zboží okamžité spotřeby. Abyste si za stravenky koupili v obchodě bagetu k obědu, nikoliv týdenní nákup," říká Čapek.

Ve vašem životopise je zajímavá mimo jiné čínská zkušenost…

Jsem dítě jednoho zaměstnavatele. Do oddělení IT v Sodexu jsem nastoupil už v roce 1996. Dnes by asi nebylo možné prostřídat tolik funkcí a oddělení. Já ale prošel v Sodexu ledasčím. Pracoval jsem na provozu, měl jsem zodpovědnost za zákazníky i za marketing. Po dvanácti letech ve firmě jsem dostal nabídku řídit pobočku Sodexo Benefity v Číně. Strávil jsem tam tři roky. Bylo to velmi vzrušující období. Nejen náš trh, tedy trh benefitů, ale celá čínská společnost, celá ekonomika, jela a jede obrovskou rychlostí.

Co se benefitů týče, jak to v Číně vypadá?

Obecně mě velmi překvapilo, že přestože je v Číně komunistický režim, tržní ekonomika tam má velkou sílu. Zásahy státu jsou velmi promyšlené. Navíc je důležité nevnímat Čínu pouze jako jeden trh, ale několik svébytných regionů, odlišných zemí. My jsme měli původně licenci pouze pro Šanghaj a až postupně jsme se rozrůstali.

Podstatná část čínské populace ale žije pod hranicí chudoby, pro ně benefity vůbec nejsou tématem. Pro ty, kterých se to týká, jsou nejčastějšími benefity dárkové karty pro různé festivaly, např. Nový rok nebo svátek podzimu. Hitem jsou třeba poukazy na měsíční koláčky. Skutečně. V Evropě vedou mezi benefity příspěvky na běžné stravování, v USA je to zdravotní pojištění, v Číně poukazy na koláčky.

Naučil jste se čínsky?

Čínsky jsem se naučil na úrovni běžné konverzace, pro přežití je to nutnost. Mimo velká města se anglicky v žádném případě nedomluvíte. Obchodní jednání jsem ale samozřejmě vedl v angličtině. V kontaktu s autoritami a státní správou bylo důležité se zorientovat, co je v dokumentech. Požádal jsem vždy někoho z místních kolegů, aby udělal analýzu, a musel jsem důvěřovat, že podepisuji to, co mi říkají.

A nyní jste novým ředitelem divize benefitů Sodexo v Česku.

Po návratu z Číny jsem pět let řídil naši druhou divizi zaměřenou na firemní stravování a integrovaný facility management. Zůstal jsem jejím prezidentem doteď, už ale nemám na starosti denní řízení. Od 1. září 2016 jsem pak generálním ředitelem Sodexo Benefity.

Jak pro vaši firmu dopadl rok 2016?

Trh roste. Je tlak na trh kandidátů, trh práce je nyní v podstatě trhem kandidátů. Nezaměstnanost je zřejmě pod mírou přirozené nezaměstnanosti. Zaměstnavatelé, kteří dříve benefity neposkytovali, je nově zavádějí. A firmy, které je poskytovaly, zvedají rozpočty. A má to dopad i na naši divizi stravování a facility managementu, která nyní mnohem častěji hledá pomocné síly do kuchyně nebo kuchaře.

Stále dominují stravenky, necítíte tlak, že by se třeba mělo nějak regulovat jejich daňové zvýhodnění? Před několika lety to bylo velké politické téma.

Momentálně necítíme jakékoliv zásadní tlaky na změnu. V Česku má poskytování těchto benefitů dlouhou tradici. Stravenky jsou funkcí zákona, který je společný pro firemní jídelny a firmy, které je nemohou mít. Smyslem stravenkového systému je, aby zaměstnanci byli motivováni ke stravování během pracovní doby. Daňové zvýhodnění stravenek je zase motivací pro zaměstnavatele, kteří zkrátka nemají možnost vybudovat nebo provozovat jídelnu. Státnímu rozpočtu to víc dává, než bere.

Chystáte v oblasti benefitů nějaké inovace?

Před pár měsíci jsme například spustili službu Multi Pass Card, která v jedné kartě slučuje jak elektronickou stravenku, tak i kartu na volný čas. Ať platíte za oběd nebo volnočasovou aktivitu, stačí vám jen jeden nosič. Přestože jsou na jedné kartě oba produkty, jejich účty jsou oddělené. Tím zachováváme legislativní rámec a daňovou výhodnost stravenek i volnočasových benefitů.

Vidíte nějaké obecné trendy v odvětvích, kterým se Sodexo věnuje?

Zřejmým trendem je elektronická správa benefitů. Polovina obratů z naší nabídky už jde čistě elektronicky. Vyberu si například zájezd a přímo v našem systému přes platební bránu jej hned zaplatím. Postupně se digitalizace rozšiřuje i u stravenek. Počítáme s tím, že do tří let projde přes 50 procent objemu přes elektronický účet bez papírové stravenky.

A co se týká vaší divize, která zahrnuje jídelny, stravovací zařízení a management výrobních hal a provozů?

Vidíme to, že se firmy stále více chtějí soustředit na jádro svého byznysu. Ostatní chtějí řešit externě. A ideálně s jedním partnerem na všechno. Já vyrábím šroubky nebo dělám audity a ty mi zařiď čisté, bezpečné a funkční pracovní prostředí včetně stravování zaměstnanců. Celosvětově je v Sodexu a jeho divizi služeb u klienta podíl facility managementu, jak tuto službu nazýváme, 35 procent, v Česku je to něco přes 20 procent. V Polsku je realitní trh dynamický a spousta zahraničních společností tam má svoji centrálu, takže obrat v rámci facility managementu tam tvoří už přes 50 procent.

Vnímáte trend digitalizace správy benefitů také trochu jako riziko ohrožení vašeho tradičního byznysu? Myslím tím, že je vlastně pro konkurenci snadnější do tohoto odvětví vstoupit.

Konkurenci se nebráníme, jen ať je. Důležité ovšem je to, aby všichni, kdo na trhu působí, respektovali jeho základní pravidla. Aby byla zajištěna účelovost benefitů. To se ne vždy děje. Je důležité, aby například stravenky skutečně sloužily pro stravování a pro platbu za zboží okamžité spotřeby. Abyste si za stravenky koupili v obchodě bagetu k obědu, ale ne týdenní nákup. Tak tedy aspoň chápeme zákon, který stravenky a jejich daňové zvýhodnění upravuje. To se dá mimochodem právě díky digitalizaci dobře sledovat. Vidíte, kdy lidé utrácejí, jaké částky.