Nové technologie se šíří o něco rychleji, než by mohlo být přirozené. Stroje připravené na průmysl 4.0 si nyní české podniky pořizují i v případě, že to zatím nedává ekonomický smysl. "Chtějí mít něco, co mohou ukazovat, nebo jim to nařídila mateřská společnost," říká Jiří Petránek, šéf českého zastoupení německé firmy ­Festo − jednoho z největších globálních výrobců ­automatizační techniky.

Festo dodává hlavně pneumatické komponenty pro výrobce průmyslových strojů. V Česku je známé i díky výrobnímu závodu v České Lípě. Dříve firma také vlastnila značku Narex, která se později ze skupiny v rámci dělení rodinného majetku oddělila do firmy Festool vyrábějící nářadí.

"Zákazníci se nás na průmysl 4.0 ptají, proto máme v Praze vzorovou výrobní linku a jednotlivé principy jim na ní ukazujeme," vysvětluje Petránek. Hlavní myšlenka je podle něj v hromadné výrobě individualizovaných výrobků za cenu masové výroby.

Správně by v rozhodování firem měly hrát hlavní roli kalkulace nákladů. Do projektů v průmyslu 4.0 však firmy jdou často bezhlavě. "Čím má být výrobní linka univerzálnější, tím bývá dražší, otázka je, jestli se to vyplatí," popisuje Petránek. V některých případech je zkrátka stále levnější jednou za čas na pár hodin linku zastavit a přeřídit ji na odlišný produkt. Práce seřizovače často stojí o řád méně než příprava linky na sebeseřízení.

Řada zákazníků to přesto chce. Chtějí ukazovat, že jdou s dobou. "Vědí, že se to nevyplatí, ale chtějí to testovat," říká Petránek. Často jde o to, jak se firma dokáže dívat dopředu. Životní cyklus strojů se zkracuje s tím, jak se zkracuje životní cyklus výrobků. Změny výroby tak budou častější a flexibilita potřebnější. "S průmyslem 4.0 by se však mělo začínat od výrobku a myšlení firmy, ne od stroje," míní.

Dvouciferný růst

Festo, které vzniklo v Německu v roce 1925, dělá komponenty pro výrobce průmyslových strojů. I jednotlivé díly dnes musí být připravené na to, že budou muset komunikovat s okolním prostředím. Dokonce pneu­matické komponenty umí hlídat samy sebe a mají k tomu potřebná čidla. Firma Festo se označuje jako expert na pohyb − něco někam přemístit.

Samotné Festo přitom průmysl 4.0 nedělá. To je práce těch, kteří jejich produkty ve výsledku zapojují. Obrat firmy v Česku roste i s tím, jak dodává stále chytřejší díly. Loni dosáhl 1,6 miliardy korun a posledních šest let roste o průměrných třináct procent ročně. "Daří se nám hlavně díky růstu automobilového průmyslu. Naši zákazníci vyrábí stroje pro firmy tohoto oboru a autům se nyní daří. Až přijde na automobilový průmysl krize, velmi to pocítíme," říká Petránek.

Podle něj stále platí, že západní firmy do Česka přesouvají výrobu. "Jednoduchá výroba však už odchází na východ, ale ta se nás jako Festa tolik netýká. Protože to, co odchází, není tolik automatizované," dodává.

Petránek je přesvědčen o tom, že Česko už není montovna. "Začínalo tak, ale už to není pravda. České firmy, které dělají stroje − naši zákazníci, jsou na špičkové úrovni. Podle toho, co slyším, tak roste export chytrých strojů." Poptávku zvyšuje i snaha firem šetřit na mzdových nákladech. Více proto investují do automatizace, a o to více různých dílů z Festa potřebují. "Je také znát, že firmy nemohou najít vhodné zaměstnance. Vidět je to i na tom, že nám je sem posílají na školení," popisuje Petránek.

Festo se vzdělávání věnuje dlouhodobě. Samostatná divize pořádá po celém světě kurzy, jež by měly být objektivní a nejsou zaměřené na prodej. V současnosti roste zájem hlavně o školení právě na téma průmyslu 4.0. Zaměstnavatelé se snaží, aby lidé byli na přicházející změny připraveni. Festo pořádá i bezplatné semináře, ty jsou ale orientované na samotné produkty firmy.

Podíl Festa na trhu je těžké určit. "Myslíme si, že v Česku máme těsně přes padesát procent automatizační techniky s pneumatikou, podobně jako v Německu. V Evropě je to méně, ale pořád jsme číslo jedna," říká Petránek. Vymezit konkrétní trh je ovšem složitější. Festo se věnuje hlavně pneumatickým zařízením, vedle nich ale i těm elektrickým, kde už je konkurence mnohem silnější. Největším rivalem je světová jednička japonská SMC. V Evropě je stále aktivnější i rychle rostoucí čínská firma Airtac.

Velká očekávání

Firma nedávno představila inteligentní terminál, který ze základu mění pneumatiku. Díky němu je možné elektronicky měnit tlak vzduchu směrem k jednotlivým zařízením, což mimo jiné ušetří energii. "Čekáme, že zájem o něj hodně poroste," předpokládá Petránek.

Platí ale, že automatizace něco stojí. Zákazníci musí zvážit, jestli nabízenou flexibilitu využijí. Dosud byla pneumatická zařízení brána jako jednodušší typ pohonu. Nyní se mohou vyrovnávat těm elektrickým.

V Německu chce mít Festo plně automatizovanou výrobu. Robotizace se týká hlavně sériové výroby. Ruční výroba se přesouvá mimo Německo. Závody má Festo například v Bulharsku, v Maďarsku a v Česku. V Německu rozšiřuje administrativu a vývoj.