Tržby internetových prodejců v minulém roce dosáhly téměř 100 miliard korun a ze služeb e-commerce se nejrychleji vyvíjí prodejny potravin, vyplývá z průzkumů Asociace pro elektronickou komerci. Ceny, za které dnes lidé nakupují potraviny přes internet, jsou zhruba stejné jako v kamenné prodejně. V Praze a ve Středočeském kraji má s nákupem potravin přes internet zkušenost už více než polovina obyvatel. Nejvýraznější hráči na trhu rozšiřují nabízený servis služeb a plánují rozvážet potraviny i v menších městech. Nejdříve však musí vyřešit problém s nedostatkem pracovníků. Češi v jejich skladech totiž nechtějí pracovat.

Nedostatek skladníků vyřeší automatizace

Zástupci firem Rohlík.cz, Košík.cz a Kolonial.cz se během diskuse na konferenci s názvem Zóna logistika, pořádané vydavatelstvím Economia, shodli, že kvůli krizi na pracovním trhu budou muset pořídit technologie, které by zásobování skladů do budoucna zajistily automaticky. 

"Automatizaci skladu, která by snížila chybovost a potřebu lidské pracovní síly, bych považoval za hlavní konkurenční výhodu. Nikdo z nás ji totiž zatím nemá, jsme závislí na lidech," uvedl například Jakub Šulta ze společnosti Košík.cz, která na trhu působí dva roky a už má přes 300 zaměstnanců. "Na naše kurýry ráno čekají až čtyři tisíce přepravek, které si musí sami roztřídit a naložit do auta. Nemáme na to techniku ani jiné pracovníky," dodává Šulta.

Košík.cz plánuje do konce letošního roku obsluhovat všechna města nad 50 tisíc obyvatel. V průměrů dnes vybaví 1400 objednávek denně. Od května spouští internetovou platformu B2B, takže potraviny nebude rozvážet už jenom ke konečnému spotřebiteli, ale také do restaurací a firem. Společnost se však potýká s chybovostí při vydávání objednávek a dodáváním zboží na přesný čas. Doručení objednávky na čas přitom podle Šulty čeští zákazníci upřednostňují před rychlostí. "Pouhých 25 procent dodávek chtějí zákazníci doručit v den objednání. Vnímáme, že pro naše zákazníky je přesnost dovážky největší priorita, ale úspěšné doručení všech objednávek na 15 minut přesně zatím nezvládáme," popisuje Šulta.

Konference: Zóna Logistika

V boji o zákazníka nejvíce sází na rychlost on-line supermarket Rohlík.cz, který po Praze rozváží potraviny do 90 minut. V dalších sedmi městech, kde působí, doručuje během čtyř hodin. "Jako jediní vozíme rychleji a v menších autech. Zdá se to neefektivní, ale někteří zákazníci jsou ochotní si za rychlost připlatit. Po Tesku máme největší objemy prodeje a vyděláváme už na každém zákazníkovi," tvrdí Ladislav Bárta z Rohlík.cz. V roce 2016 měla společnost tržby ve výši 960 milionů korun, což byl trojnásobek oproti roku 2015. Rohlík.cz provoz spustil v září 2014, společnost by podle Bárty měla na konci letošního roku poprvé dosáhnout zisku.

Rohlík.cz má dnes dva sklady, v Brně a Praze. Před březnovým zásahem cizinecké policie, kdy bylo zadrženo přes 80 cizinců, odbavili zaměstnanci firmy Rohlík.cz více než 4000 objednávek denně. Velká část těchto zahraničních zaměstnanců však neměla platná pracovní víza a byli po zásahu vyhoštěni ze země. "Naše kapacita po policejní razii výrazně klesla, ale dnes už se opět blížíme podobným výsledkům," uvedl během diskuse Bárta.

Sklady Čechy netáhnou

Internetový supermarket stále hledá nové pracovníky. Nabízené podmínky ve skladech firmy Rohlík.cz však nejsou pro české uchazeče příliš atraktivní. "Nástup do práce jsem si rozmyslel po prvních 90 minutách ve skladu. Překládal jsem přepravky z jezdícího pásu do regálu. Mým úkolem bylo přeskládat jich 150 za hodinu. Po hodině a půl, kdy jsem byl opravdu propocený, jsem se zeptal, zda si mohu odskočit na WC a napít se. Vedoucí mi odpověděl, ať počkám do přestávky. Potom jsem odešel," popisuje svou zkušenost Jan Kozinski, který se o práci skladníka ucházel. 

Problémy najít vhodné pracovníky má také o něco menší on-line supermarket Kolonial.cz. "Nejčastějším problémem je jednoznačně spolehlivost a motivace zaměstnanců. Máme zvýšené nároky kvůli nakládání s potravinami, nemůžeme si dovolit žádné pochybení. U našich řidičů dbáme také na schopnost komunikace a reprezentace Kolonialu při jednání se zákazníkem, což nám opět zužuje výběr," vysvětluje mluvčí firmy Kolonial.cz František Brož. Tržní špičky pomáhají společnosti Kolonial.cz vykrýt brigádníci, většina z nich jsou cizinci dodaní pracovní agenturou.

Kolonial.cz má 50 kmenových zaměstnanců a průměrně vyexpeduje 500 objednávek za den. "Zákazník chce mít službu rychlou, kvalitní a lacinou, to ale vzhledem k náročné logistice není možné," říká marketingový ředitel Kolonial.cz Ondřej Tomeš. Aby se byznys společnosti vyplatil, staví na objednávkách většího objemu. Kolonial.cz chce do konce roku rozšířit svou nabídku na 19 000 produktů. Do budoucna plánuje služby rozvést ve více regionech České republiky, ale expanzi do zahraničí nechystá stejně jako jeho konkurenti.

Prioritou je pro ně vyřešení personální krize a zefektivnění logistiky, na které byznys internetových supermarketů stojí. "Nejdříve bych chtěl spolehlivě obsluhovat Českou republiku. Stav, kdy budeme schopní doručit všechny objednávky bez chyby, vidím jako světlo na konci tunelu. Do automatizace plánujeme investovat až 15 milionů eur. Je to podle nás jediná cesta, kterou má smysl se vydat," vysvětluje například Šulta z firmy Košík.cz.

Konference: Zóna Logistika