Americký soudce v pátek schválil dohodu mezi americkou vládou a Volkswagenem. Automobilka zaplatí pokutu ve výši 2,8 miliardy dolarů. Částka má vést k urovnání emisního skandálu a je součástí celkového vyrovnání ve výši 4,3 miliardy dolarů, které bylo avizováno již v lednu.

Zbylých 1,5 miliardy dolarů je určeno na pokrytí civilních žalob a žalob spojených s urovnáním požadavků na znečišťování životního prostředí. Celkově bylo zařízení, které umožňuje falšovat výši emisí v reálném provozu, namontováno v USA do zhruba 580 tisíc automobilů s naftovými motory.

Navíc kompenzace zákazníkům vyjdou německou automobilku na dalších 11 miliard dolarů. V přepočtu by tak v USA přišel automobilku skandál na přibližně 390 miliard korun. Agentura Reuters ale uvádí, že by se kvůli kompenzacím mohla suma vyšplhat až na 25 miliard dolarů.

Soud také zároveň nařídil tříletý dohled nad fungováním automobilky. Ten bude vykonávat bývalý státní návladní a dnes právník Larry Thompson, který se zaměří mimo jiné také na provádění reforem dohodnutých v rámci vyrovnání.

"Jedná se o případ úmyslného rozsáhlého podvodu spáchaného vedením společnosti Volkswagen," řekl soudce Sean Coxe. "Jde také o selhání dozorčí rady značky, což jsou vláda, odbory i akcionáři," dodal. Podle Coxe odnesou výši pokuty nejvíce zaměstnanci Volkswagenu, kteří pravděpodobně nedostanou bonusy, případně se nedočkají navýšení svých platů. Hlavní právní zástupce značky Manfred Döss uvedl, že firma svého činu lituje a přiznává, že byla chyba takto jednat.

V Evropě jde Volkswagenu ale ještě o víc, zde automobilka prodala s šidítkem 8,5 milionu vozů. Přesto činí kompenzace pro Američana až 10 tisíc dolarů, zatímco Evropan se nedočká ničeho. V Evropě se kompenzace omezí na přeprogramování na náklady automobilky.

Změnit se to snaží česká eurokomisařka Věra Jourová, na kterou si tento týden stěžoval šéf Volkswagenu Matthias Müller u předsedy Evropské komise Jeana-Clauda Junckera.

Vedle automobilky potrestá ministerstvo spravedlnosti také sedm bývalých i současných vedoucích představitelů automobilky zapletených do celého skandálu. Jeden z nich je podle agentury Reuters již ve vazbě a čeká na soud, další přiznal vinu a rozhodl se spolupracovat. Zbylých pět lidí by se mělo nacházet v Německu.

Akcie Volkswagenu jsou stále 18 procent pod úrovněmi, za které se obchodovaly před vypuknutím emisního skandálu na podzim roku 2015. Po pátečním oznámení klesají o půl procenta. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.