Po Maďarsku, kde v minulých letech Karlovarské minerální vody (KMV) koupily a konsolidovaly dva největší tamní výrobce minerálních vod, dokončily KMV další zahraniční akvizici.

Skupina se známými značkami Mattoni či Magnesia dokončila několikaměsíční vyjednávání a koupila bulharského výrobce a obchodníka s nápoji, společnost Quadrant Beverages JSC.

Ta je pro bulharský trh oficiálním výrobcem a prodejcem produktů společností PepsiCo, Pepsi Lipton International a Gat Foods, což zahrnuje značky jako Pepsi, Mirinda, 7up, Prisun či Rockstar.

Loňské tržby firmy Quadrant Beverages dosáhly 15 milionů eur (v přepočtu přes 400 milionů korun), což ji řadí mezi největší čtyři hráče na bulharském nápojovém trhu.

Transakci, jejíž cena není známá, musí ještě potvrdit bulharský antimonopolní úřad. Vedení KMV očekává její formální posvěcení v první polovině letošního roku.

Krok k osmimiliardovým tržbám

"Následně se naše skupina rozroste asi o pět procent našeho aktuálního byznysu. Věříme ale, že potenciálně může bulharský trh představovat až pětinu celkového obratu KMV," říká pro HN majitel a ředitel Karlovarských minerálních vod Alessandro Pasquale. V roce 2016 byly tržby KMV přes 7,5 miliardy korun.

Akvizice "bulharské Pepsi" není první spoluprací tohoto typu mezi dvěma jinak velkými konkurenty. "V našem výrobním závodě v Rakousku například balíme produkty PepsiCo pro některé středoevropské země," upozorňuje Pasquale. V síti výdejních nápojových automatů, které spadají také pod skupinu KMV není výjimkou, že je možné koupit jak lahev Mattonky, tak Pepsi. Což mezi jinými značkami rozhodně není běžné.

Vedení KMV pak počítá s tím, že v Bulharsku Quadrantu pomůže s vývojem a výrobou původní lokální vody. Segment přírodních minerálních vod není zatím v Bulharsku příliš rozvinutý.

Pepsi firmu opouští po deseti letech

Quadrant Beverages vznikla v roce 2007 jako joint venture místních podnikatelů a amerického gigantu PepsiCo. Dosud Pepsi v Quadrantu patřil minoritní podíl. Výroba je soustředěna ve městě Veliko Tarnovo, obchodní zastoupení má pak společnost po celé zemi.

Obchodní ředitel Quadrant Beverages Nikolaj Angelov v dřívějším rozhovoru pro web regal.bg uvedl, že rok 2016 byl pro firmu nejlepším v její historii. Tržby vzrostly meziročně o sedm procent a prodejní objemy o desetinu. Společnost s několika sty zaměstnanci má být dobře zainvestovaná a připravená na další růst.

"Bulharsko má pro investice z Česka vůbec velký potenciál. Dosud se zde zapojovaly hlavně firmy z oblasti dopravní infrastruktury nebo energetiky," poznamenává Pasquale.

Podle ředitele PepsiCo v Česku Josefa Neumanna, který má ve společnosti na starosti také rozvoj trhů v jihovýchodní Evropě, je akvizice KMV v Bulharsku pro Pepsi dobrou zprávou. "KMV mají zřejmě s Bulharskem dlouhodobou strategii a jsou připraveni investovat. Je dobře mít takového partnera," říká Neumann s tím, že dlouhodobou ambicí stávajících většinových majitelů bylo Quadrant připravit na prodej a prodat. Takto se PepsiCo dříve stala majitelem výrob vlastníků Quadrantu v Rumunsku. V Bulharsku je ale podle Neumanna spíše vhodnější spolupráce s bottlerem.