Liftago, česká alternativní taxislužba založená na mobilní aplikaci, odložila svůj plán na expanzi v západní Evropě. Podle ředitele pro rozvoj Ondřeje Krátkého se firma potřebuje soustředit hlavně na růst v oblasti firemních zákazníků na domácím trhu.  

Startup se na podzim loňského roku obrátil na investory s cílem získat 10 milionů eur (268 milionů korun) na spuštění své služby ve vybraných městech v Německu, Francii a Itálii. Tam by se střetl s konkurenty, jako jsou globální firmy Uber nebo mytaxi. Transakci koordinovala poradenská skupina Tarpan Partners.

"Expanzní aktivity jsme utlumili na minimum, aby nám to nebralo kapacitu na  věci, na které se teď potřebujeme soustředit: na růst korporátní klientely a na legislativní situaci," řekl Krátký HN.

V současnosti  Liftago poskytuje služby v Praze, Brně, Ostravě a Bratislavě a zatím není v zisku. Počet jízd zprostředkovaných přes Liftago loni vzrostl na téměř trojnásobek.

"Investoři se radši baví s hráči z větších trhů, kde mají pocit větší jistoty. Samozřejmě, že jsou i ti, kteří se bojí konkurence Uberu," popisuje investorskou náladu Krátký. "S některými investory je diskuze zase produktivní, ale bere potřebné soustředění. Raději se k ní vrátíme o pár měsíců později, kdy bude více jasné, kolik se nám daří vygenerovat profitu například z firemních zákazníků. Pak si vyjednáme daleko lepší podmínky," dodává.

Se záměrem získat víc zákazníků z řad firem přišlo Liftago loni. V červnu přišlo s první verzí firemních objednávek a ke konci roku spustilo rozšířenou webovou aplikaci, která firmám nabízí jednoduchou správu jízd taxi a lepší přehled o nákladech. Umožňuje také spravovat oprávnění osob, které firemní taxi mohou využívat nebo objednávat pro ostatní.

Uber v Brně končí
Brněnský krajský soud zakázal alternativní taxislužbu Uber.

Liftago eviduje v současnosti 250 firemních zákazníků a aktivně oslovuje nové.

Faktorem po odložení plánů na expanzi je podle Krátkého také potřeba soustředit se na obhajování legislativních změn, které se na tuzemském trhu připravuji. Do druhého čtení v parlamentu se chystá novela silničního zákona. Ten má zpřísnit postihy za nelegální nebo neoprávněné podnikání v taxislužbách. Nový zákon se dotkne také služeb konkurenta Uber a diskusi nad jeho finální podobou může umocnit i to, že se blíží parlamentní volby.

"Pro taxi byznys chceme modernější pravidla, ta stávající ale musí platit pro všechny stejně. Nelze tolerovat status quo, kdy zahraniční hráči mohou nákladnou regulaci ignorovat a čeští konkurenti respektovat. Konkurence je zdravá, pokud je férová," myslí si Krátký.

Rozvoj technologií a rozšíření chytrých mobilů přinesly v posledních pěti letech revoluci v taxislužbách. Americký start-up Uber zapojil díky své aplikaci do městské přepravy vlastníky aut bez taxi licence a stal se globálním hráčem, jehož hodnota se odhaduje na více než 70 miliard dolarů. S podobnými inovacemi z oblasti taxislužeb přišly vzápětí desítky firem po celém světě, od mytaxi v Německu až po Ola v Indii.

Liftago, které vzniklo v Praze v roce 2013, na tuzemském trhu soutěží se službou Uber o první místo. Srovnatelná data ale nejsou k dispozici. Na rozdíl od Uberu ale spolupracuje výhradně s licencovanými řidiči a chce svou konkurenci porazit tím, že umožňuje zákazníkovi výběr taxi podle hodnocení ostatních uživatelů. Tím může být atraktivní i pro řidiče, protože jim umožňuje větší výdělek, když je služba kvalitní. Také může mít výhodu tam, kde se Uber střetává s domácí legislativou. Americká firma narazila například v Brně, kde krajský soud tento měsíc rozhodl vyhovět žalobě konkurentům a městu a provoz služby zakázal.

Startup ale nevzdává svou ambici spustit službu v zahraničí úplně. Firma stále zvažuje Budapešť, kde má už vypracovanou strategii vstupu. Má už i své zaměstnance na jednání s úřady a dopravci a přísliby prvních řidičů, pokud by se rozhodla službu spustit.  "Jakmile stabilizujeme růst firemních zákazníků a legislativní situaci, jsme připraveni pustit se do Maďarska," řekl Krátký.

Mezi zakladatele s vlastníky startupu Lifatgo patří kromě Krátkého, marketingového specialisty s čtyřletou zkušeností v potravinářské skupině Mondelez, také programátor a konzultant Juraj Atlas a ústecký zastupitel a propagátor moderních dopravních řešení Martin Hausenblas.

Původně jsme v titulku, perexu a prvním odstavci uváděli, že Liftago zrušilo plán na expanzi na Západ. Ve skutečnosti jde o odložení tohoto plánu.