Mall Group začala letos první kompletní rok pod hlavičku investiční skupiny Rockaway. V loňském roce dosáhl celkový obrat skupiny 600 milionů eur (16 miliard korun). Výrazně také skupina posílila vedení. Firma také připravuje partnerský prodej, kdy jeho zákazníkům budou moci nabídnout zboží i jiné e-shopy.

Do skupiny Mall patří CZC.cz, Kolonial, Bux a další firmy. Skupina Mall, kterou loni získala Rockaway Jakuba Havrlanta s podporou dalších investorů Daniela Křetínského a Patrika Tkáče, viditelně investovala do posil ve vedení. Někdejší manažerka společností Panasonic či Philips Jitka Dvořáková se stala obchodní ředitelkou. Ivan Vodička, který dříve vedl Generali PPF nebo Alpine Pro, má jako šéf zákaznického centra na starosti síť poboček. Dušan Zábrodský, který má na starosti zahraniční expanzi Mallu, přišel nedávno z vedení AVG.

Největší díl byznysu skupiny Mall je a dlouho ještě bude v Česku a na Slovensku. Společnost nicméně velmi investuje do rozvoje zejména na trzích bývalé Jugoslávie. "Budujeme vlastní logistiku, pobočky, ale rozhlížíme se také po možnostech akvizičního růstu v regionu," říká Zábrodský. Podle Vodičky bude pak expanze v zahraničí tažena zejména partnerskou obchodní sítí, tedy přes výdejny typu české Uloženky, která je jedním z velkých partnerů Mallu v Česku. Přibývat ale bude také vlastních výdejních míst a prodejen. "V Polsku máme nyní čtyři, v Maďarsku tři, ve Slovinsku deset a v Chorvatsku, kde máme zatím jednu, nyní otevíráme další dvě," říká Vodička.

Jedním z pilířů dalšího růstu a rozvoje celé skupiny má být partnerský prodej. Jde o platformu, která jiným obchodníkům umožní využít známosti, velikosti a toho, že na Mall.cz a v dalších webových galeriích nakupuje velké množství zákazníků. Podle údajů firmy jde o 60 milionů potenciálních nakupujících. Samotný web Mall.cz navštíví podle statistik měsíčně půl milionu unikátních návštěvníků.

B2B strategie ve skupině Mall dosud existovala, nebyla ale příliš rozvíjena. Nynější vedení Mallu doufá, že postupně takto zláká ke spolupráci stovky e-shopů. Některým je pro daná odvětví připraven nabídnout i exkluzivitu. Tedy, že například akvaristické potřeby nebude prodávat nikdo jiný.

"Je to i cesta, jak rozšiřovat náš sortiment. Je to pro nás pak výhodné například u specializovaného zboží typu akvaristiky či kol na míru nebo pro velké artikly typu vířivek a podobně, které je pro nás obtížné a neefektivní skladovat," popisuje Zábrodský. "Nejvíc tímto způsobem prodáváme pneu na auta nebo nábytek," dodává. Takzvaný marketplace – tržiště – představuje nyní zhruba 15 procent všech prodejů. Na podobné strategii staví například i největší e-shop světa Amazon.