Charismatický zakladatel Tesly Elon Musk už několikrát slíbil, že se jeho 13 let stará firma brzy vymaní ze ztrát. Zatím ale prodělky jen hromadí. V současnosti jde zhruba o tři miliardy dolarů. Kdyby Tesla pravidelně nedostávala kapitálové injekce od velkých investorů − naposledy v březnu 1,8 miliardy dolarů od čínské technologické firmy Tencent −, už by dávno zbankrotovala. Neměla by peníze na provoz, stavbu nových výrobních linek, platy zaměstnanců ani placení faktur od dodavatelů.

Přesto se její tržní cena vyhoupla na 50 miliard dolarů, tedy nad Ford a na stejnou úroveň, jakou má General Motors. Automobilka GM, pod niž spadají značky jako Chevrolet či Cadillac, přitom loni měla zisk devět miliard dolarů, zatímco Tesla skončila několik set milionů dolarů v minusu. Nabízí se otázka: Jsou akcie GM výrazně podhodnocené, nebo je Tesla bublina?

Když v červnu 2010 Elon Musk uvedl svou "automobilku budoucnosti" na burzu, prodal jednu akcii za 17 dolarů. Nyní stojí skoro 300 dolarů. Za necelých sedm let se tedy z tisíce dolarů vložených do akcií Tesly stalo skoro 18 tisíc dolarů. Pokud se firmě opravdu podaří udržet dosavadní tempo růstu výroby a smazat ztráty, může odvážným a dlouhodobým investorům udělat radost. Předpokládá to ovšem, že Tesla nejen udrží, ale dokonce zvýší náskok, který má před tradičními automobilkami, jenž se jen váhavě pouští do elektromobilů.

Výroba a tržní kapitalizace vybraných automobilek

Příznivci Tesly, kteří ženou její cenu vzhůru, věří jejímu investičnímu příběhu a nehledí na finanční ukazatele. Podle nich má firma našlápnuto k tomu, aby se stala globálním lídrem nejen na trhu s auty šetrnými vůči přírodě, ale i s bateriemi pro solární elektrárny a domácnosti. To by samo o sobě stačilo, aby se Tesla stala velmi ziskovou. Mezi takové fanoušky patří třeba analytik Adam Jonas z banky Morgan Stanley. Minulý týden vydal studii, ve které odhaduje, že Tesla má potenciál oslovit trh, jehož celková hodnota činí 15 bilionů dolarů. To je zhruba pětina celosvětového hrubého domácího produktu.

Jedním z testů víry v nezadržitelný růst tržní hodnoty Tesly je, zda letos na podzim opravdu spustí slibovanou výrobu nejmenšího modelu Tesla 3. Dosud firma plánované uvedení nových modelů vždy posunula. Na druhou stranu ani tak neztratila důvěru fanoušků, jako je Adam Jonas. U Tesly 3 jde ale o víc − firmě má dostupnější model, než jsou luxusní sedan S a rodinné X, zajistit přístup k masovému trhu a má jí pomoct k roční produkci kolem půl milionu vozů oproti dnešním ani ne 100 tisícům.

Dalším testem, zda nastal čas koupit akcie Tesly, by mohl být slavný finančník Warren Buffett. Jeho investiční firma Berkshire Hathaway zatím ale sází na GM, ve kterém drží 3,34 procenta akcií. Akcie Tesly nevlastní. Warren Buffett se drží jedné zásady: kupujte jen akcie firem, které chcete dlouhodobě vlastnit.

Na Tesle se ovšem dá vydělat i v případě, že se jí přestane dařit a mánie kolem ní pomine. Tehdy se dá vsadit na rychlý pád akcií. Stačí si akcie Tesly půjčit, okamžitě je prodat a počkat, až jejich cena na trhu klesne. Následně stejný počet akcií za výrazně nižší cenu koupit zpět, vrátit je věřiteli a shrábnout zisk v podobě rozdílu mezi cenou akcií na začátku a na konci spekulace. Je to známá burzovní technika označovaná jako prodej na krátko.

Česko ukázalo ještě jeden příklad, jak se dalo na Tesle vydělat. Pražská společnost Tesla Holding v letech 2007 až 2010 vedla s Muskovou firmou spor o ochrannou známku Tesla v Evropské unii. Obě firmy se nakonec dohodly, a přestože finanční podrobnosti smíru nezveřejnily, dá se předpokládat, že Češi na tom netratili.