Doktor David Dao z Kentucky, který byl v neděli násilně vyveden z letadla americké aerolinky United Airlines a musel být hospitalizován v nemocnici, se rozhodl podniknout právní kroky proti letecké společnosti. Kvůli fyzickým zraněním, která mu ostraha způsobila, podá na společnost žalobu. Právníci United Airlines přiznali, že díky veřejnému pobouření, které celá událost vyvolala, má Dao silnou pozici.

"Letecká společnost je povinná zajistit nejvyšších možnou ochranu a bezpečnost svým pasažérům. Za zranění doktora Daa nese odpovědnost," řekl  médiím na tiskové konferenci Thomas Demetrio, jeden z jeho právních zástupců.

Přestože Daa nezranili přímo zaměstnanci letecké společnosti, United Airlines by podle jeho slov neměla dopustit takovou hádku s cestujícím. Důstojnost kentuckého lékaře byla podle něj narušena a něco takového by se nemělo opakovat. Demetrio uvedl, že celou záležitost bude Dao s největší pravděpodobností řešit cestou právního sporu. Konference se zúčastnila také část Daovy rodiny.

"Co se stalo mému otci, by se nikdy nemělo stát žádné lidské bytosti," řekla na tiskové konferenci Daova dcera. Dao utrpěl zlomeninu nosu a přišel o dva zuby.

Dao pověřil dva své právníky, aby se případem zabývali. Ti už oficiálně požádali soud, aby přepravce musel zachovat veškeré materiály související s letem 3411, na jehož palubě se incident odehrál. Právní zástupci doktora Daa připravují žalobu a požadují například hlasové záznamy z kokpitu, seznamy cestujících i posádky a veškeré interní poznámky.

Kvůli nedělnímu incidentu čelí americké aerolinky veřejné kritice. Letecká společnost na linku z Chicaga do Louisville odbavila více cestujících, než kolik byla kapacita letounu, proto čtyři rezervace následně zrušila. Devětašedesátiletý David Dao odmítl vystoupit, proto ho aerolinky nechaly vyvést ostrahou.

Největším terčem kritiky je šéf společnosti Oscar Munos, který nejprve vyvedeného pasažéra označil za rušivého, později se ale omluvil s tím, že podobná událost se již nikdy nebude opakovat. Munos dokonce veřejně prohlásil, že United Airlines už v budoucnu k vyvádění pasažérů nebudou využívat služeb policie.

Mluvčí společnosti Megan McCarthyová podle agentury AP nabídla všem 70 pasažérům bouřlivého letu kompenzaci v hodnotě ceny, kterou za letenku zaplatili. Vybrat si mohou mezi hotovostí, cestovními kredity či takzvanými mílemi, které mohou vyměnit za letenku nebo služby.

Přestože je letecká společnost United Airlines kvůli nevhodnému jednání se zákazníkem středem pozornosti, na hodnotu akcií to nemá výrazný dopad. V závěru středečního obchodování se akcie společnosti prodávaly za necelých 70 dolarů, jejich hodnota tak byla ani ne o dolar (zhruba 1 procento hodnoty akcií) nižší než v pátek, což byl poslední obchodní den na burze před incidentem. Nejníže cena klesla v úterý na 68,36 dolaru, poté se zotavila.

Podle analytika Jima Corridora z americké poradenské společnosti CFRA by se událost na hodnotě akcií neměla výrazněji projevit. "Celkově se domníváme, že by poptávka po letech se společností United Airlines neměla být tímto nevhodným chováním k zákazníkům ovlivněna," prohlásil. Dlouhodobě se ale akciím United Airlines daří, jejich hodnota za posledních dvanáct měsíců vzrostla přibližně o čtvrtinu. Z tohoto pohledu neměl nedělní incident na jejich cenu výraznější dopad.

Vývoj akcií United Airlines
UAL akcieposlednirok
Zdroj: Thomson Reuters