Generální manažer Airbnb pro střední a východní Evropu Andrew Verbitsky říká, že původně sanfranciskému start-upu se v Česku daří, chce sem přitáhnout víc turistů z Číny a v hlavním městě rozjet nový byznys založený na poskytování unikáních místních zážitků.

Kritice úřadů, že Airbnb obírá město o poplatky, se manažer brání. "Daně a poplatky zkrátka musí platit všichni. A my jsme platforma, která propojuje nabídku s poptávkou," prohlašuje s tím, že dodržovat místní pravidla je hlavně na poskytovatelích ubytování.

Proč jste teď přijel z berlínské centrály do Prahy, máte tady nějaká zvláštní jednání?

Je to pro nás speciální destinace, letos se na ni hodně soustředíme. Spouštíme teď celosvětově nový druh byznysu, který jsme nazvali Trips. Jde o poskytování lokálních zážitků a Praha bude jedno z padesáti měst, kde startuje. Je to pro nás velká výzva, jde o největší novinku od začátku fungování společnosti. A Praha je ve vybrané společnosti měst jako San Francisco, New York, Tokio, Paříž, Londýn… Praha je pro náš byznys velmi významná.

Proč je Praha tak důležitá?

Rok od roku se množství uživatelů Airbnb, kteří město navštěvují, zdvojnásobuje. Loni touto dobou jsme předvídali, že Prahu přes Airbnb navštíví 700 000 lidí. Nakonec jsme toho rekordu dosáhli, do Prahy přijelo 710 000 návštěvníků. A další ilustrace našeho důrazu na tento trh – jeden z velkých projektů firmy je rozvoj čínského byznysu. Náš čínský tým tady teď natáčí speciální videoupoutávku pro čínské uživatele.

O co jde?

Budou tam vyobrazené unikátní nabídky a rozhovory s hostiteli. Přes jejich příběhy představíme obraz Prahy, kterou v zahraničí vnímají jako přátelské a půvabné město. Chceme jim ukázat jiná jeho zákoutí než jen Karlův most nebo Staroměstské náměstí.

Jaká místa jste vybrali?

Vybrali jsme deset různých lokací, máme třeba natočený jeden dům z nabídky, který leží v zahradě kousek od Pražského hradu. Vypadá jako na vesnici a přitom je jen deset minut chůze od Hradu a jsou z něj krásné výhledy na historické centrum města.

Kdy spustíte novou službu v Praze?

V Praze se začnou zážitky nabízet v příštích měsících. Ale nespěcháme, chceme si být jistí, že je produkt dobře připravený. Tam, kde jsme službu už spustili, je o ni zájem a zážitky dostávají v 90 procentech nejvyšší hodnocení. Nabízí se třeba možnost vyrobit si vlastní parfém v Paříži nebo navštívit rybí trhy a ochutnat sushi v Tokiu. Každý se může zapojit a nabídnout zážitek. Je to možnost i pro ty, kteří nenabízejí přes Airbnb ubytování, ale chtějí představit turistům nebo i místním skryté zajímavosti svého města. Do finální nabídky ale vybíráme jen ty nejatraktivnější, chceme přijít s hezkým portfoliem zážitků, které budou k aktivitám inspirovat ostatní.

Kolik lidí se do programu přihlásilo v Česku?

Tato čísla zatím nemáme. Celosvětově přišlo 34 tisíc žádostí, v Česku určitě stovky. Do procesu jsme na celém světě přijali 6000 a z nich jsme 800 vybrali a zařadili do nabídky. Provází to samozřejmě také bezpečnostní opatření, člověk musí například doložit svým selfie a skenem identifikačního dokladu, že jde skutečně o stejnou osobu, za kterou se vydává.

Jaké zážitky budou nabízet Češi? Nepůjde zkrátka o to, že se na platformu připojí ti, kteří už dnes nabízejí třeba prohlídky města na vozítkách Segway a podobně?

To je přesně ten typ zážitku, který nehledáme. Jde o to, aby si lidé vyzkoušeli to samé, co dělají místní. A ti by pravděpodobně po Praze na Segwayi nejezdili. Můžeme říct, že v Praze upřednostňujeme zážitky v kategoriích, jako je třeba sport nebo jídlo a pití – hledáme třeba unikátní vína nebo zajímavé mikropivovary. Máme mnoho nabídek na fotografické zážitky – třeba seznámení se s netradičními nebo starými technikami. Zajímavé jsou také nabídky turistických procházek a prohlídek, které by měly být o něco inspirativnější a poutavější než velké prohlídky vedené průvodcem s deštníkem.

Kde jinde v Česku kromě Prahy vidíte nárůst návštěvníků?

Brno roste dokonce rychleji než Praha a další významné destinace jsou Liberec a Karlovy Vary. Liberec patrně kvůli atrakcím spojeným se zimními sporty.

Kolik lidí na platformě jsou profesionálové, kteří se pronajímáním přes Airbnb živí, a kolik z nich jsou amatéři, kteří si přivydělávají příležitostně?

Neexistuje jasná definice, ale můžeme říct, že jen pět procent našich lidí má pod sebou víc než pět nabídek. Kolem 50 procent všech hostitelů v Česku pronajímá méně než 30 nocí za rok, to by se profesionálům nevyplatilo. Hostitel v Česku vydělá za rok průměrně kolem 70 tisíc korun. To je hodně peněz, ale nedá se na tom založit byznys. Když se podíváte na komunitu v Česku, většina jsou ženy. Je to zajímavý fenomén. Průměrný věk je 35–47 let. 15 procent hostů je starších 50 let. To je velmi rychle rostoucí segment, připojuje se k nám čím dál více starších lidí. Obvykle mají ta nejlepší hodnocení.

Města si ale stěžují, že jim kvůli Airbnb utíkají peníze, které by mohly získat z místních poplatků za ubytování. Co na to říkáte?

Poplatky jsou poplatky a je jedno, jestli pronajímáte přes Airbnb, nebo přes něco jiného. Působíme celosvětově v 66 tisících městech, 191 zemích, v každé zemi jsou jiné regulace a záleží také na tom, jaký typ člověka, který naskočil na platformu, jste – jestli student, rodič a podobně. Snažíme se radit lidem s tím, jaké mají povinnosti, a než začnou nabízet svůj byt, musí potvrdit, že souhlasí s místními podmínkami. Je to jako když řídíte auto, jste za to také zodpovědný vy jako řidič. My jim poskytujeme možnost a oni musí dodržovat pravidla.

Ale místní autority z magistrátů si stěžují, že kvůli lidem pronajímajícím byty přes Airbnb tratí na poplatcích desítky milionů korun, které by se jinak mohly vložit do rozvoje turismu a cestovního ruchu ve městě.

Je to zodpovědnost toho, kdo poskytuje službu. My můžeme být městům partnery v tom, že jim pomůžeme dát dohromady některé komponenty. Ale je důležité pracovat jako partner a budeme ochotni to dělat, když sdílení bytů nebo příležitostné pronajímání budou respektovat jako samostatnou kategorii. Pak můžeme vybudovat osvědčený systém pro všechny účastníky.

Jak přesně můžete městům pomoci vybírat poplatky?

Ve světě už jsme takové projekty dělali, je to velmi komplikované a nemůžeme tak fungovat všude najednou. Ale máme úspěšné příběhy spojené s turistickými poplatky. Můžeme udělat vstřícný krok a vyrobit tuto funkci v našem rezervačním systému, technologii k tomu máme. Ale je to velký projekt a museli bychom si sednout k jednomu stolu se všemi zúčastněnými. Jsme otevřeni diskusím.

Také se na celou věc lze dívat tak, že každý dolar, který lidé zaplatí za ubytování, se rovná dvěma dolarům, které v místě utratí. A Airbnb je doplněk k tradičnímu ubytování, lidé většinou zůstávají na místě déle a můžeme předpokládat, že by takový výlet třeba ani nepodnikli.

Ale stejně, představitelé města jsou naštvaní, protože přicházejí o peníze. To je druhý pohled.

My jim pomáháme v tom, že poskytovatele nabádáme, aby dodržovali pravidla. Chodí jim připomínky, aby nezapomněli na daňová přiznání, poplatky…

Jste schopni úřadům poskytnout třeba seznam hostitelů nebo výpis transakcí?


To není třeba, pracujeme jako platforma a s předáváním takových údajů nemáme zkušenosti. Ale vytváříme takové prostředí, aby zúčastnění dodržovali pravidla. Máme poznatky z fungování z mnoha zemí z celého světa a rádi je budeme s městy sdílet.

Co říkáte na nedávné tvrzení primátorky Prahy Andriany Krnáčové, že by mohly krátkodobé pronájmy představovat ohrožení pro bezpečnost ve městě, protože by se přes Airbnb mohli ubytovávat například teroristé, o kterých by město nemělo přehled?

Jak později napsala na Facebooku, vyjádření bylo vytržené z kontextu. Po všech hostitelích požadujeme potvrzení, že budou dodržovat místní pravidla. Chceme být Praze dobrými partnery a těšíme se na spolupráci na vytváření progresivních pravidel, která pomohou podpořit místní rodiny, které chtějí sdílet své domovy, stejně jako jinde ve světě.

Tradiční ubytovatelé vás zároveň kritizují kvůli tomu, že vytváříte nerovné podmínky na trhu.

Překvapuje mě, že to vyvolává tolik diskusí. Daně a poplatky zkrátka musí platit všichni. A my jsme platforma, která propojuje nabídku s poptávkou. Když hotel změní své ubytování z padesáti pokojů na příjemné apartmány, může se taky přidat na Airbnb. Mnoho hotelů ve Francii, Španělsku mění své ubytování a dává ho na Airbnb. Noví klienti vytvářejí nové produkty. Víc lidí si může dovolit cestovat, to je dobrá zpráva.