Koruna v páru s eurem po čtvrtečním konci intervencí centrální banky, které trvaly více než tři roky a zajišťovaly fixní cenu měny, posílila za prvních 24 hodin o 1,5 procenta.

Proti výkyvům kurzu koruny vůči euru je podle aktuálního odhadu Raiffeisenbank zajištěno 80 procent hodnoty českého exportu. Přestože většina českých firem byla na intervenční "exit" ČNB připravena, do budoucna je očekávaná sílící koruna ovlivní. Celkový objem exportu sice zajištěn je, zejména menší podniky si ale investice do zajištění dovolit nemohou.

Z průzkumu Asociace malých a středních podniků a Komerční banky z konce března na vzorku více než dvou set firem pak vyplynulo, že jen přibližně 40 procent exportérů se zajišťuje nebo plánuje zajistit vůči koruně, více než polovina se pak pokusí buď zajistit na bázi přirozeného hedgingu, tedy párování nákupů a prodejů do jedné měny, nebo případně nebude činit žádná opatření.

"Exportéři dostávají zaplaceno v eurech a v cizích měnách, na české koruny je vyměňují, protože v nich vyplácí mzdy a hradí náklady, které mají v České republice. Pokud jsou zajištěni, jejich poptávka po koruně už je z velké části realizovaná," poznamenává analytička Raiffeisenbank Helena Horská s tím, že se zároveň dál tlačí na posilování koruny. Na kurz pak budou zřejmě dále působit také investoři a spekulanti.

Podle řady různých průzkumů exportéři uměle udržovanou hladinu kurzu 27 korun za euro vítali a jejich byznysu to pomohlo. V roce 2016 dosáhla suma českého vývozu rekordní hodnoty blížící se čtyřem bilionům korun.

Najdou se ale i kritické komentáře. "Slabá koruna nenutila vývozce inovovat, takže většinově fungovali pouze jako subdodavatelé zahraničních firem," poznamenává Ladislav Verner, majitel společnosti Soma Engineering, která vyváží tiskařské stroje do celého světa. "Vyvážet vlastní výrobky je jediná cesta k dlouhodobě úspěšné ekonomice," tvrdí Verner.

V kratším časovém horizontu se firmy závislé na exportu nyní upínají k zajištění kurzu v různém rozsahu. Ve firmě Soma Engineering probíhá aktuální kurzové zajištění následovně. "Já euro získám v tržbách a mám v nich i všechny nákupy. Moje firma je postavená na tom, že komponenty nakupuje od západních firem také v eurech, takže pro mě kurz nehrál roli. Proto jsem také pojištěný pouze na 20 procent objemu plánovaných tržeb, které tvoří náklady na mzdy a drobné náklady v Česku, které vyplácím v korunách," popisuje Verner.

Nejohroženější je automobilový, strojírenský a elektrotechnický průmysl

"Ten, kdo není zajištěný a má k tomu nízké obchodní marže, může být ohrožen. Citlivé na to budou v případě volatility a posilování koruny firmy ze spotřebitelského byznysu, kde je silná konkurence. Také dodavatelé na konci řetězce v automobilovém průmyslu, různé textilní firmy, plastaři," upozorňuje předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček. Podle viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy Radka Špicara pak mohou být nejohroženějšími odvětvími zmíněný automobilový průmysl, strojírenství a elektrotechnický průmysl.

Podle analytičky Raiffeisenbank Horské bude v řadě odvětví potřeba najít jiné obchodní modely a metody práce. Česká republika přestává být charakteristická nízkými náklady práce. "Subdodavatelství nás do budoucna neuživí," podotýká Horská. Dalším sektorem, který by mohl mít se silnější korunou problém, je podle ní těžařský průmysl.

Silnější koruna bude pro řadu podniků i příležitostí. A dopad by mohla mít také na přehřátý trh práce. Pokud se trh firem, které vydělávaly hlavně kvůli slabší koruně, bude "čistit", budou odeznívat problémy s nedostatkem pracovníků. "Firmy, které drží zaměstnance, zavřou a uvolní pracovní sílu pro ty konkurenceschopnější, lidé se dostanou do produktivnějších výrob, které nefungují jako subdodavatelé, ale mají přímého zákazníka, tím se zvedne produktivita celé ekonomiky," očekává Horská.

Na druhou stranu musí firmy v tuto chvíli řešit spíše tlak na růst mezd, který způsobil kromě jiných faktorů také úspěch exportu v době slabé koruny. Míra nezaměstnanosti se pohybuje na úrovni kolem pěti procent. A odbory získávají sebevědomí. Například zaměstnanci gumárenské společnosti Mitas, která je velmi exportně zaměřena, chystají na příští týden stávku.