Na sociálních sítích patří mezi celebrity a jejich příspěvky na Facebooku či Twitteru dokážou v Česku zaujmout i desítky tisíc lidí. Internetoví influenceři (podle výrazu "mít vliv", "ovlivňovatelé") jako Jakub Horák, Michael Skřivan či Jaroslav Cerman, kteří na sítě píší vtipné a ironické příspěvky, které oslovují tisíce lidí. Jejich nová mise má za cíl vyhrát volby. Politici jejich najímáním chtějí vylepšit svůj obraz a oslovit i mladé lidi.

Například internetový bavič Michael Skřivan nejprve pracoval pro TOP 09, u ní ale nakonec skončil. S vylepšováním obrazu politiků na sociálních sítích ale nepřestal. "Teď konzultuji, radím poslancům a senátorům," vysvětluje Skřivan bez dalších podrobností.

O kampaň pirátů se bude starat Jakub Horák, který pracoval i pro ČSSD. "Díky Facebooku mohu cílit přesně na lidi, které můj vzkaz bude zajímat," popisuje svou práci. Sociální sítě jsou podle něj nástrojem, který nemohou politici pomíjet. "Nahrazují jiné druhy komunikace, třeba veřejná shromáždění," míní.

Za jedním z úspěchů šéfa hnutí ANO Andreje Babiše stojí i jeho marketingový tým. A jeho mozkem je Marek Prchal. Ten pomáhá přetavit politikovy myšlenky do stručných, ale úderných příspěvků. Daří se to. Jen osobní profil Babiše sleduje na Facebooku přes 100 tisíc uživatelů. U největšího rivala ČSSD je číslo jen pětinové.

Že je obraz na sociálních sítích důležitý, berou politici vážně. "Snažím se prezentovat svou práci a Facebook je jedním z vhodných prostředků," tvrdí například předseda Poslanecké sněmovny Jan Hamáček. Ten rovněž využívá služeb internetových mágů. V jednom z příspěvků tak střílí na střelnici, jindy zas mluví s vojáky nebo pokládá květiny k pomníku.

Zájem byl i o nápady Martina Jaroše. Ten například udělal reklamu s Chuckem Norrisem pro český T-Mobile. Snažil se ho do řad svých marketérů zlákat Andrej Babiš. "S panem Babišem jsem se sešel − na jeho pozvání. Nechci být ale součástí téhle party," tvrdí Jaroš.

Internetové osobnosti s vlivem pracují i pro prezidentské kandidáty. S kampaní Michala Horáčka pomáhá Jaroslav Cerman, který má blízko i ke straně Žít Brno.

Internetoví baviči ale neznamenají automaticky úspěch. "Jde o to, aby si správce profilu politika vybral důležité téma a zajímavě ho prezentoval lidem. Pro to musí mít člověk cit pro práci s komunitou a být nadaný v psaní. Pokud to splňuje, může to politikům pomoci," míní předseda Institutu politického marketingu Karel Komínek.

Podle něj budou na síti volby jiné než před pěti lety. Mezi nové trendy patří živé videopřenosy přímo na Facebook. A roli by mohli sehrát i youtubeři. "U nich je ale v Česku problém, že oslovují příliš mladé lidi, kteří nemohou třeba ještě volit. Kanál, který je zaměřen na středoškoláky a lidi do 25 let, je pro politiky těžce použitelný," hodnotí Komínek.