Co mají společného ženy a pivo? Obojí poutá pozornost. Obojí často přitahuje sexistické vtípky a stereotypy. Ginger Johnsonová − milovnice piva, bývalá výčepní a zakladatelka iniciativy a marketingové agentury Women Enjoying Beer − proto tuto otázku ještě trochu pozměnila. Ptá se, co prý mají společného kladivo, pivo a ženy. Odpověď? Společně dokážou překonat sexismus.

Ginger Johnsonová upozorňuje, že stejně jako žena dokáže přibít hřebík, umí také konzumovat, uvařit a poznat dobré pivo, aniž by u toho musela pózovat na etiketě v lascivních kreacích. Už pár let se v tom Johnsonová snaží utvrzovat ženy i muže napříč Amerikou. Její agentura mění podobu pivních reklam a pivní kultury a dodává dalším ženám odvahu, aby ukázaly, že pivo k nim nepatří o nic méně než k mužům. Jen k němu přistupují jinak.

Rozrazit pivní svět trochou emancipace se rozhodla také mladá podnikatelka Kristina Sverkunová, majitelka pražského výčepu a pivotéky Illegal Beer, která Ginger Johnsonovou dobře zná z videí TED Talks.

Sverkunovou štvaly a dodnes štvou stereotypy, které se kolem piva točí. Třeba že pivo může řádně načepovat jen starší muž určité váhy a objemu. Kristina je ztělesněním opaku. Je jí dvaadvacet, je pohledná, drobná a plná energie. Kromě piva ráda pije dobré kafe, víno a zajímá se o gastronomii.

Pivní hospodu, která dnes mezi pivaři patří k uznávaným, otevírala v devatenácti, zatímco šla studovat vysokou školu. Byl to přímo její nápad, k němuž přemluvila svého přítele. "Četla jsem si tehdy ve vašich novinách článek, že dalších pět let bude velký pivovarský boom, tak jsem hledala cestu. Při nápadu pivotéky si přítel ťukal na čelo," vzpomíná Sverkunová.

Dnes mají v jejím Illegalu šest píp s pivy z takzvané "řemeslné scény", neboť velkým pivovarům se vyhnuli, a k tomu tři lednice na piva a cidery. Těch by Sverkunová do budoucna chtěla ještě víc.

Jak poznala, které pivo chce a které je dobré? Prostě se ke kvalitě piva v dobrém slova smyslu propila. Dnes dokonce přemýšlí, že pivo začne sama vařit. A také chystá kampaň, v níž představí kolegyně z branže, které vaří pivo v různých pivovarech nebo jsou uznávanými kritičkami. Kampaň by lidem měla naznačit, co ženy vlastně od piva chtějí. "Chci, aby se ženy u pití piva cítily více pohodlně a ve výsledku na něj více chodily," říká Sverkunová.

Mladá podnikatelka z vlastní zkušenosti ví, že se vydává do boje s celospolečenským povědomím. Na dotaz, jak se na ni v baru koukali jako na holku, která jim má poradit s výběrem piva, říká, že čím je starší, tím víc se to zlepšuje. Dříve si prý lidé často mysleli, že je v baru na brigádě, což byla v jistých ohledech výhoda. Když někteří zjistí, že je přímo majitelkou podniku a matkou nápadu, bývají skeptičtější a rýpavější. "Obecně jdou lidi prostě na radu kolem piva za chlapem," připouští Sverkunová. "Štvalo mě to strašně," dodává.

jarvis_58dbd30c498e76914df662bc.jpeg
Kristina Sverkunová je majitelkou pražského výčepu a pivotéky Illegal Beer a jednou z žen, které se snaží rozrazit pivní svět trochou emancipace.
Foto: HN – Lukáš Bíba

Zapáleně mluví o tom, jak člověk pozná, zda je pivo kvalitní, a proč by neměl říkat, jestli je dobré nebo špatné. Chuť je hodně subjektivní záležitost. Rada zní prostě: když v nápoji nebudou vady, vůně člověka přiláká, aby se napil. "Když pak ochutnáte hořkost, bude se vám chtít pít dál," vysvětluje Sverkunová.

Hořkost je kapitola sama pro sebe. Další mýtus, který se "ženské pivní obrození" snaží vyvrátit, je ten, že ženy chtějí sladké ovocné pivo. Dost často si naopak užívají právě hořkost. "Nacpat holce to nejsladší pivo je chyba, dá si jedno a pak už radši žádné," soudí Sverkunová. Stejného názoru je Američanka Ginger Johnsonová. Podobně jako reklamy cílící na ženy podle ní nemají být nesmyslně růžové, také pivo pro ženy nemusí být sladké. Ženy je ani takové nutně nevaří.

Kristina Sverkunová upozorňuje, že mnoho žen vaří tradiční české ležáky i různé pivní speciály v neustále přibývajících minipivovarech. Kupříkladu varnsdorfský Kocour začínal se sládkovou, která posléze přešla do pivovarů Staropramen.

Na vaření silných pivních speciálů ve stále populárnějším mladém a malém pivovaru Raven v Plzni také dohlíží sládková. I řadu dalších pivoték a pivních podniků spoluvlastní ženy, které se pivu v praxi věnují − třeba jednu z nejrozsáhlejších pivoték Beergeek na pražských Vinohradech.

Jestli by všechny chtěly něco ve společnosti zlomit, tak třeba vnímání toho, že když je s pivem něco v nepořádku, není to kvůli holce v řetězci výroby či v servisu. Jiná věc je pak změnit marketing, který často stále osciluje kolem pohlaví konzumentů.

I do kampaní a recenzí dnes mimochodem "šlape" stále více mladých dam. Kristina Sverkunová to na svých stránkách řeší fotkami zajímavých etiket malých pivovarů z Česka i ze světa, které už umí být nápadité. Také esteticky fotí sklenice různých tvarů s načepovaným pivem. Na sociálních sítích dále roste obliba blogu Šárka pije pivo, kde dotyčná umisťuje fotky z různého testování a ochutnávání piv doma i po světě. A mezi samotnými hospodskými a bary má dnes velkou váhu web Pivníci.cz, který spoluzaložila a vede mladá recenzentka, jež nemá nouze o pozvání na nové ochutnávky.

Osvěžit reklamy a marketing se více či méně úspěšně snaží i velké průmyslové pivovary. Zejména ty potřebují pivo více zpopularizovat u žen, aby jim tolik neklesala celková spotřeba. Například velký brazilský pivovar Skol proto nedávno upustil od sexistických reklam s poloobnaženým dámským pozadím, které jasně útočilo na muže, a oslovil šest výtvarnic, aby podle svého gusta překreslily ženy z reklam na jeho pivo.

Jedním z výsledků byl nápis na jedné − dnes už oblečené − dívce hlásající "moje tělo, moje pravidla".

Podle lidí z reklamních agentur se také největší pivovary v Česku snaží dbát na unisexové regule pro reklamu, na něž se klade stále větší důraz hlavně ve vyspělém světě. Sem tam ale i české pivovary sklouznou k objednávce spotů, které mají sice oslovit ženy, ale pouze k tomu, aby třeba nějaký pivní balíček dopřály svým drahým polovičkám.

K nápaditosti je přitom jen malý krok. Stačí zajít do nejbližšího pivního baru. Tady člověk rychle "objeví Ameriku": že pije ona i on.