České obchody jsou každoročně zaplaveny novým, inovovaným zbožím. Třeba loni se podle průzkumu agentury Nielsen objevilo u balených potravin a drogistického zboží 24 tisíc nových výrobků. A trh novinek stále roste - loni o dvě procenta více než v roce 2015 a o šest procent více oproti roku 2014. "Češi chtějí stále více novinek, třetina lidí při posledním nákupu koupila inovovaný výrobek," popisuje Břetislav Chovítek z agentury Nielsen, která výzkum provedla. Nejvíce nových, inovovaných produktů nakupují mladí lidé.

Nejčastěji na trhu rychloobrátkového zboží přibývají postupné inovace, jako je změna velikosti, nová příchuť nebo nová vůně, a to v různých kategoriích od potravin po drogerii. "Revolučních novinek je opravdu jen několik ročně. Byla to například plastová lahev pro pivo," popisuje Chovítek. Ačkoliv Češi novinky milují, na tomto trhu vydrží relativně krátce. Nielsen vyzkoumala, že se inovované zboží na pultech českých obchodů protočí za tři roky, tedy že za tři roky už dnešní výrobky v prodejnách nebudou. "Třetina novinek na trhu nevydrží déle než dva roky. Velmi často inovace selhávají kvůli slabému uvedení na trh a malé podpoře," popisuje Chovítek. Na těch, které vydrží, ale může prodejce dobře vydělat. Chovítek říká, že pětina inovací přináší až 80 procent tržeb.

Obchodníci sází na mobily a scannery pro zákazníky

Inovace zboží je jednou z možností, jak výrobci mohou získat konkurenční výhodu. Prodejci stále častěji sázejí i na digitální technologie přímo v obchodech, ať už to jsou dotykové obrazovky nebo propojení s telefonem.

"K inovacím v obchodech tlačí prodejce sami zákazníci, hlavně tím, že využívají chytré telefony. Pokud je chce obchodník zaujmout, musí mu nabídnout obsah do jeho mobilu, to je klíčová zbraň," popisuje Ondřej Žák, manažer pro retail a rychloobrátkové zboží společnosti EY. Češi stále častěji využívají mobil k dohledání cen různého zboží před nákupem, stejně jako během nakupování v obchodě. "Brzy bude na trhu technologie, která umožní, aby zákazník při vyhledání zboží na mobilu v prodejně, jako první volbu dostal obchod, ve kterém stojí," líčí Žák.

Nejznámější digitální technologie, která se používá při nakupování, je scan&go. Scanner pro zákazníky v Česku poprvé zavedl před několika lety Globus a po něm i další prodejci. Peter Friedel, ze společnosti Zebra Technologies, která scannery Globusu dodává, na konferenci představil jejich inovované verze. Nové scannery se například propojí se zákaznickou kartou zákazníka, zobrazí mu minulé nákupy, pomáhají mu orientovat se v obchodě či nabídnou při nákupu určitých potravin recepty. "Chytré scannery jsou velmi oblíbené v regionu střední Evropy, používá je 30 až 60 procent zákazníků daných obchodů," popisuje Friedel. Se scannerem podle něj lidé v obchodech utratí i o 14 procent více než při běžném nákupu.