Provozovatel sociální sítě Twitter zvažuje, že nabídne profesionálům prémiovou verzi svého rozhraní TweetDeck. Zvyšuje se tak pravděpodobnost, že by firma mohla poprvé začít vybírat poplatky za předplatné od některých uživatelů, informovala agentura Reuters.

Stejně jako většina dalších provozovatelů sociálních sítí se Twitter od svého založení před 11 lety zaměřil na budování uživatelské základny pro služby, které poskytuje zdarma s pomocí příjmů z reklamy. Minulý měsíc firma oznámila, že má po celém světě 319 milionů uživatelů.

Na rozdíl od většího konkurenta Facebooku se však Twitteru nepodařilo získat dostatek příjmů z reklamy na to, aby se dostal do zisku. Nepomohla mu ani obliba u nového amerického prezidenta Donalda Trumpa a dalších celebrit, díky kterým je nepřetržitě v centru pozornosti.

Předplatné by se mohlo vybírat u verze TweetDeck, nejpopulárnější twitterové aplikace pro odesílání nových tweetů. Twitter nyní provádí průzkum, aby zhodnotil zájem o novou, vylepšenou verzi TweetDecku, uvedla mluvčí Brielle Villablancaová.

Zatím nic nenasvědčuje, že by chtěl Twitter vybírat poplatky od všech svých uživatelů.

Informace o průzkumu unikly nedávno na Twitter, když jeden z novinářů spojených s listem The New York Times zveřejnil snímky toho, jak by mohla prémiová verze vypadat. Verze by mohla zahrnovat účinnější nástroje, které by pomohly obchodníkům, novinářům či odborníkům nalézt mnohem rychleji, co se děje ve světě, uvedl novinář na účtu @andrewtavani. Dodal, že nabídka by mohla být bez reklamy.

Jiné sociální sítě, například LinkedIn od Microsoftu, již mají odstupňované členství a verze s předplatným nabízejí širší přístup a data.

V prvním čtvrtletí loňského roku společnost Twitter zaznamenala nejpomalejší růst příjmů od doby, kdy před čtyřmi lety vstoupila na burzu. Příjmy z reklamy dokonce meziročně klesly. Firma také uvedla, že růst příjmů z reklamy bude v letošním roce dál zaostávat za růstem uživatelů.

Finanční trhy loni spekulovaly o prodeji Twitteru. Žádná konkrétní nabídka ale nepřišla.