Volkswagen se po roce a půl vrátil na dluhopisový trh a o cenné papíry byl výjimečný zájem. Koncernu se podařilo upsat dluhopisy za osm miliard eur (v přepočtu 216 miliard korun), to je dvojnásobná částka oproti původnímu plánu. Jde o první vydání dluhopisů od skandálu s obcházením emisních testů u naftových motorů.

Poptávka investorů po dluhopisech Volkswagenu dosáhla 25 miliard eur, uvedly banky, které emisi organizovaly. Investoři měli po dlouhé absenci enormní zájem o dluhopisy firmy, která byla v předešlých letech největším evropským vydavatelem firemních dluhopisů.

Automobilka ráno předběžně uváděla, že celá emise nezajištěných dluhopisů v eurech by měla mít objem přes čtyři miliardy eur (108 miliard korun). Emise byla rozdělena do čtyř tranší se splatností od dvou do deseti let a každá z nich měla mít objem nejméně jednu miliardu eur.

Úroková přirážka nad referenčními sazbami se nakonec pohybovala od 0,30 procentního bodu u dvouleté tranše po 1,15 procentního bodu u desetiletého dluhopisu, uvedly banky. Financování tak bylo pro firmu levnější, než čekala; původní odhad rozpětí činil 0,45-1,30 bodu.

Navzdory stále ještě působícím dozvukům skandálu se tak Volkswagen díky vysoké poptávce dostal k relativně levnému financování. Po vypuknutí skandálu výnosy dluhopisů firmy na trzích prudce vzrostly a jejich výnosová přirážka se vyhoupla až nad dva procentní body. Od té doby se ale evropský trh dluhopisů i s pomocí Evropské centrální banky (ECB) stabilizoval a výnosy se vrátily zpět.

Volkswagen v září 2015 přiznal, že po celém světě zhruba do 11 milionů naftových aut instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Skandál, který se týká i 1,2 milionu vozů Škoda Auto, vedl k prudkému poklesu ceny akcií Volkswagenu a náklady spojené s jeho urovnáním těžce zasáhly hospodářské výsledky podniku.

Volkswagen je největší automobilkou v Evropě. Loni firma vystřídala japonského konkurenta Toyota v čele světového automobilového trhu, když navzdory skandálu zvýšila globální prodej téměř o čtyři procenta na rekordních 10,3 milionu vozů.

Ve čtvrtek zároveň oznámila výsledky finanční divize Volkswagenu. Loni i přes emisní skandál dosáhla rekordního zisku, stejně jako celá skupina. Provozní zisk divize se zvýšil o deset procent na 2,1 miliardy eur (56,8 miliardy korun). Finanční divize skupiny nabízí financování nákupů automobilů zákazníkům a prodejcům a zařizuje skupině bankovní a leasingové transakce.