Vývojáři her z českého studia Endorphina se zařadili po bok módní značky Paco Rabanne, fotbalisty Erica Cantony či hudební skupiny Spice Girls. Zneužitím maorských symbolů naštvali Novozélanďany.

Maoři si stěžovali na zneužití svých tradic při tvorbě hazardní hry s názvem Maori. Česká firma ji tak musela z internetu po několika týdnech stáhnout.

Zatímco světové celebrity v minulosti využily většinou jen jeden typický rys Maorů, jako je například tetování nebo tanec haka, známý od novozélandských ragbistů, tuzemští vývojáři zařadili do hry takových prvků hned několik. Řada z nich je přitom chráněna autorskými právy novozélandského úřadu pro osobní vlastnictví.

15 procent

je provize, kterou obvykle dodavatelé od kasin dostávají z rozdílu mezi přijatými sázkami a vyplacenými výhrami z dané hry.

Na firmu se tak v lednu obrátila organizace Hapai Te Hauora, maorská agentura, která důrazně odmítala spojení své kultury s hazardem. Téma spustilo diskuse na sociálních sítích, chopila se ho novozélandská média i další maorské instituce. Česká firma proto raději ustoupila a hru stáhla. Šlo přitom o klasický výherní automat, jen ve virtuálním prostředí. Hráč vložil peníze, zatočil válcem a čekal, zda mu padnou stejné symboly, které znamenají výhru. Právě ty byly maorské.

"Byla to pro nás důležitá hra. Hodně jsme investovali do zkoumání života Maorů, náš hlavní vývojář strávil nějaký čas na Novém Zélandu," říká obchodní ředitel vývojářského studia Jan Urbanec s tím, že jeho firma se třiceti pracovníky ročně vydá zhruba deset podobných her.

Na hru Maori poskytla licenci internetovým hernám koncem loňského roku. Po protestech z Nového Zélandu pak musela zajistit, aby ji provozovatelé ze svých webů stáhli. Vydat chce ale v nejbližší době novou verzi, která už nebude obsahovat tolik místních symbolů a znaků a zaměří se na širší region Polynésie.

Lokální kultura se přitom v podobných hrách používá poměrně často. Obvyklý je starověký Egypt, říše Aztéků nebo stará Čína. "Vůbec nás nenapadlo, že by se hrou Maori mohl být nějaký problém. Nedávno jsme vydali hru Urartu, která zpodobňuje arménskou kulturu a je velmi populární. Sami Arméni nám píšou, jak je dobře, že ve světě zviditelňuje jejich tradice," poznamenává Urbanec.

Novozélanďané nepožadují žádné finanční odškodné, firmu tak aféra nemusí bolet. Dokud ale nedodá partnerským kasinům novou hru, přichází o příjmy. Ty se určují z rozdílu sázek a vyplacených výher, tvůrci hry obvykle dostávají okolo 15 procent z této částky.

Konkrétní čísla byznysu internetových kasin a dodavatelů jejich her není snadné dohledat a firmy o nich nerady mluví. Většina z nich je navíc registrována v daňových rájích, jako je Malta, Kypr či Curacao. Urbanec pouze naznačuje, že Endorphina ročně utrží řádově jednotky milionů korun.

Ve stávající podobě začala fungovat před pěti lety a patří k menším značkám. Lídry trhu jsou PlayTech nebo NetEnt. "Zájem větších firem o koupi naší značky odrážíme neustále," říká Urbanec.

jarvis_58d01cde498e9eac1228121e.jpeg
Hazardní hru Maori muselo studio Endorphina po protestech z Nového Zélandu stáhnout.
Foto: Archiv HN
jarvis_58d01cde498e9eac12281223.jpeg
Hazardní hru Maori muselo studio Endorphina po protestech z Nového Zélandu stáhnout.
Foto: Archiv HN