Michael Tretter, zakladatel a majitel jednoho z prvních koktejlových barů "newyorského typu" v Praze, se nedávno z přítmí svého podniku vydal na cestu výrobce chipsů se značkou Tretter’s. Přidal i další pochutiny. Koncem loňského roku otevřel v centru Prahy obchod s investičním alkoholem. A má další plány.

Letos rozběhne provoz obchodu s dekoracemi do domácnosti a také obchod s věcmi pro muže. A brzy možná také hotel. Podnikatelské projekty, které všechny zaštítí značka Tretter’s, mají být výhledově byznysem, který jeho majiteli přinese desítky milionů korun.

Koncem loňského roku jste otevřel obchod s výjimečným alkoholem. Jak zatím hodnotíte tento byznys?

Jsme mile potěšeni. Všichni zákazníci, kteří k nám zavítali, kvitovali naše nasazení. Design, který je paralelní s designem Tretter’s baru, se líbí. Zákazníkům se líbí také skupiny alkoholu, které tu ukazujeme a nabízíme a které jinde k dostání příliš nejsou. Spolu s partnerem v tomto projektu, Danem Rajchrtem, jsme naše hobby, tedy vášeň pro zajímavý alkohol, tímto způsobem zase o něco povýšili. Neprezentujeme tu jen investiční alkohol, ale třeba také obrazy, staré etikety a spoustu dalších krásných věcí spojených s alkoholem.

Kolik lahví tu vlastně je?

Přibližně 1300. Měsíční fluktuace je asi 200, 300 lahví.

Pro koho je Tretter’s Spirit Shop určen?

Pro každého, od štamgastů až po turistiy, kdo si chce koupit kvalitní alkohol ať už pro sebe, nebo jako dárek. Návštěva našeho obchodu by měla být zážitkem. Nemáme distribuci do gastro provozů, nemáme e-shop, na webu toho o nás taky moc nenajdete. Byli bychom rádi, aby k nám lidé chodili, nechali se inspirovat, pobyli tu nějaký čas a koupili si lahev třeba za 600 korun, která ovšem bude řádově lepší než jen o něco levnější rum z běžného obchodu. A pak v delším horizontu chceme z obchodu vytvořit místo a platformu pro dražší investiční alkohol, pořádat tu aukce a podobně.

Je to z vaší strany prokalkulovaná věc, která má za cíl vydělávat, nebo spíš zábava, rozmar?

Každá jedna firma, kterou mám, a každá, kterou chystám, má svou ekonomickou tabulku a musí to fungovat. Není to rozmar. Jsem obchodník, i když se snažím dělat jen to, co mě baví. V roce 2016 jsem našel sílu na realizaci několika nových nápadů, které budou nabíhat letos. Po baru a obchodu s alkoholem přijde v horizontu několika měsíců na řadu Tretter’s Home Decoration a Tretter’s Mens Shop. K tomu máme Tretter’s Catering a výrobu některých pochutin pod vlastní značkou. Veškerou momentální energii směruji na vytvoření pyramidy firem pod značkou Tretter’s .

Jak si to představit?

Jídlo pod značkou Tretter’s nejsou jen chipsy, které jsou asi nejvíc vidět, ale i paštiky, čokolády, sekt, armagnac, připravujeme i vlastní minerální vodu. Do toho máme vlastní merchandising - což znamená produkty nesoucí značku Tretter’s, jako hodinky a podobně. Pokud by někdy existoval Tretter’s hotel, bude navržen našim designérem, bude vybaven nábytkem z našeho obchodu, minibary budou vybaveny Tretter’s produkty, případně součástí hotelu bude nějaké Tretter’s gastronomické zařízení. Dohromady by to celé neslo identitu naší značky doplněné o Tretter’s e-shop na všechny tyto věci. Tak by mohla vypadat má vrcholná symfonie.

Pojďme zpátky ke Spirit Shopu a investicím do alkoholu. To v Česku zatím není příliš rozšířený obor.

Ano. A to bychom rádi změnili. Byli jsme i čerstvě osloveni jednou nejmenovanou bankou ohledně konzultace se založením investičního fondu určeného k nákupu investičních lahví. V obchodě ukazujeme dostupný, ale i prémiovější alkohol za stovky korun, pak limitované edice lahví kolem 1500 korun a investiční lahve za desetitisíce. Budeme provádět školení, jak nakládat s investicemi do alkoholu a jak funguje trh. Jsou třeba ve světě firmy, které vykupují sudy ze zaniklých destilérek, osloví mistra blendera, ten vymyslí a namíchá zajímavou velmi exkluzivní směs třeba whisky či rumu. Pokud budete mít příležitost zakoupit lahev z limitované edice 298 kusů s číslem 144, nemůžete na tom prodělat. Povědomí o možnostech investičního alkoholu není příliš silné a toto bychom chtěli správnou osvětou, která tu doposud nebyla, zlomit.

Asi není úplně snadné dostat lahve sem, když kousky, které chcete, někde ve světě objevíte...

Ano. Složitá je třeba i pojistka transferu, jelikož produkt může cestou zmrznout, může se rozbít nebo nedorazit vůbec. Najít pojistku na pozlacené prohibiční barmanské náčiní z 20. let minulého století nebo lahev, jejíž cena je 300 tisíc, není vůbec snadné. V Česku se nám to nepodařilo. Uspěli jsme až u britské Lloyd’s.

Kolik lidí už dnes u nás tento svět investic do alkoholu zajímá?

Troufám si odhadnout přibližně 200 lidí, kteří se pohybují kolem investic do alkoholu.

Je nějaký rozdíl v investicích do lihovin a třeba do vína?

Princip obou trhů je podobný. Víno ale má skutečně smysl jen tehdy, když jste schopni vykoupit celý ročník. Zároveň v péči o víno musíte lahvím dát mnohem větší servis, profesionální skladování, což tvrdý alkohol nevyžaduje.

Vzpomenete si na nějaký váš hodně vydařený alkoholový obchod?

Podařilo se nám získat několik výjimečných lahví například japonské whisky, jejíž destilerie zkrachovala. Pak jsem také dostal od mistra blendera Famous Grouse speciální kousek s etiketou Tretter’s Bar Famous Grouse. Tyto lahve si však ponecháváme, jelikož jejich hodnota dramaticky poroste.