Rodinná kosmetická firma Ryor se jako jedna z prvních v Česku pouští do byznysu s kanabidiolem (CBD). Dlouhá léta utajenou složku konopí, která nemá omamné účinky, dokázali čeští vědci průmyslově izolovat teprve před rokem. Od té doby zesílil zájem o potenciál ukrytý v látce CBD. Ta doposud stála ve stínu známějšího THC. A Ryor je první tuzemskou firmou, která krémy s čistým výtažkem CBD začíná posílat do drogerií. 

"V oboru se pohybuju od roku 1971 a tohle je nejlepší látka, kterou jsem za posledních dvacet let viděla," vysvětluje zakladatelka a majitelka Ryoru Eva Štěpánková důvody, proč se rozhodla udělat největší investici v šestadvacetileté historii společnosti. Až 30 milionů korun spolkne modernizace prodejen, nové technologie nebo marketing. Pro srovnání: kilogram CBD stojí stejně jako kilogram zlata. 

Štěpánková se ke kanabidiolu dostala mimo jiné proto, že roky pracovala v Ústavu lékařské kosmetiky. I díky tomu má blízko k Ústavu chemických procesů Akademie věd, kde se Janu Storchovi podařilo vzít technickému konopí návykovou složku. Storch následně navštívil Štěpánkovou, která se rozhodla z látky začít vyrábět kosmetiku. 

Bez předpisu i bez vedlejších účinků

O CBD se například  zajímá i miliardář Karel Janeček, který s akademickým pracovištěm spolupracoval na vývoji zařízení na extrakci CBD. Podle mnohých odborníků je tak právě kanabidiol látkou budoucnosti. Díky svým vlastnostem nabízí legální možnost, jak využívat blahodárných účinků konopí na lidské tělo bez vedlejších účinků i bez lékařského předpisu. Z této složky konopí vyrábí některé české firmy třeba olej nebo kapky. 

Továrnu na krémy a hygienické přípravky má Ryor v Kyšicích u Prahy. Vyrábí tady produkty vlastní, ale i pro jiné společnosti - třeba pro Manufakturu nebo Terezia Company.  Krabičky s vlastními výrobky Ryoru končí na pultech soukromých tuzemských drogerií, ve dvou vlastních podnikových prodejnách nebo se prodávají přes e-shop.

Ryor svou nabídkou pokrývá přibližně pět procent tuzemského trhu, spolupracuje pouze s řetězcem Rossmann a některé jeho výrobky se dají koupit i v Makru. "Ve všech ostatních marketech jsme byli a zase jsme z nich odešli," podotýká zakladatelka a zdůrazňuje, že řetězce podnikání její firmy výrazně komplikují.

Posiluje export i on-line prodej

I přesto se firmě daří - posledních několik let se tržby pohybují okolo 125 milionů korun. A například prodej přes internet meziročně poskočil téměř o 10 procent. "Vnímáme nárůst nejen z hlediska konečných zákazníků, ale i profesionálů, jako jsou kosmetičky, ale i velkoobchodních partnerů, kterými často bývají i samotné e-shopy, které nás dále prodávají," upřesňuje dcera Evy Štěpánkové a zároveň obchodní ředitelka Ryoru Jana Štěpánková. Ta by se do tří let podle očekávání dvaasedmdesátileté zakladatelky měla stát stoprocentní vlastnicí firmy. 

Vedle rostoucího prodeje přes e-shop Ryor posiluje export, který se na tržbách podílí 10 procenty. Nyní vyváží přibližně do 25 zemí světa, např. Německa, Bulharska, Kanady, USA. Nově se firmě podařilo dostat třeba do Mexika nebo Vietnamu. Společnost se tak snaží vykrýt výpadek na ruském trhu.