Tohle je naše doba, pronáší za zvuku hudby v honosném klubu sebevědomě vypadající mladík. Sean Parker, zakladatel služby pro sdílení hudby Napster, zrovna promlouvá do duše Marku Zuckerbergovi, šéfovi Facebooku a budoucímu miliardáři. Dnes již legendární scéna z filmu The Social Network snad nejpřesněji − byť ve zkratce − vystihuje uvažování současných mladých podnikatelů, kteří své projekty označují jako start-upy. "Napster možná nebyl úplně dobrý byznys," přiznává ve zmíněné scéně Parker, "ale naštval hodně lidí".

A o to tady tak trochu jde. Za start-up se zpravidla považuje nová rychle rostoucí firma s unikátním produktem, která zejména díky technologiím zásadně mění zaběhnuté praktiky na tradičních trzích. Uber změnil způsob, jakým si objednáváme taxi. Airbnb nás zase naučilo, že ne vždy, když vyrazíme do zahraničí, musíme bydlet v hotelu. Slovo, bez něhož se start-upy neobejdou, zní "disrupce" − převrácení starých pořádků vzhůru nohama.