Začíná třetí uzavírkový rok, kdy je na silnicích prvních tříd i dálnicích více oprav, než bylo obvyklé. Pro řidiče to znamená další léto plné omezení provozu a z toho plynoucích kolon a zdržení. Letos silničáři plánují opravit přes 600 kilometrů silnic. V roce 2015 se opravovalo 545 kilometrů silnic, rok poté ještě o 60 kilometrů více. 

"Chceme napravit dluh z minula a silnice prvních tříd a dálnice opravovat," říká ministr dopravy Dan Ťok. "Údržba se tu dlouhodobě podceňovala," dodává.

Nejvíce se bude pracovat tradičně přes léto, tedy v době, kdy lidé vyráží na dovolenou a často při tom jedou napříč republikou. Omezení budou i na nejméně šesti úsecích D1, množství úseků, kde dojde k zúžení a možným zácpám, může během roku dosáhnout až deseti. Bude záležet na tom, jak rychle se podaří dokončit ty, které se nestihly loni. Velké opravy se chystají i na dálnicích D2, D5 a D8.

140 kilometrů nových silnic a dálnic

"Řidiči to bohužel pocítí a musí se se zácpami vyrovnat, ale musí být trpěliví, protože výsledky poznají všichni," říká Ťok.

Vedle oprav je v plánu i zahájení stavby 140 kilometrů nových silnic a dálnic. "Na většinu staveb už máme stavební povolení," říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. Ten ale uznává, že situace se ještě může zkomplikovat a některé z projektů mohou nabrat zpoždění. "Každá ta stavba má svoje rizika, jsme ve státě, kde se můžeme odvolávat, je to dobře, ale může to mít dopad na naše plány," vysvětluje.

Mezi největšími stavbami jsou nové úseky dálnice D3 u Českých Budějovic, prodloužení dálnice D6 z Prahy směrem na Karlovy Vary, stejně jako dálnice D11 k Hradci Králové a dál směrem na polské hranice. Začnou se stavět i úseky, které v budoucnu zrychlí spojení mezi dálnicemi D7 a D8 ze Slaného na Velvary. Otevřít se má i obchvat Dubí u Teplic. Stavět se pak mají obchvaty Opavy a Krnova.

Klíčové jsou D1 a D35

Prioritou je i dálnice D35, kde se začnou stavět úseky, které propojí dálnici D11 se silnicí směrem na Litomyšl a Mohelnici a výrazně tak urychlí cestu řidičům, kteří nyní musí projíždět Hradcem Králové či Pardubicemi. Pro ŘSD je důležité i dokončení dálnice D1, kde dosud chybí úsek kolem Přerova a dál k Lipníku nad Bečvou.

"Máme dost peněz a to se odráží na přípravě. Konečně jsme mohli rozjet všechny akce, které jsou součástí strategie," popisuje Kroupa. Opravovat se budou i silnice druhých a třetích tříd. Stát krajům přispěje na jejich údržbu třemi miliardami korun.