V Česku to není nic nového. Placení faktur naskenováním QR kódu z bankovní aplikace funguje spolehlivě už pět let. QR kódy lze ale posunout ještě dál. Oba největší vydavatelé platebních karet, Mastercard i Visa, spustili projekty, které mají nahradit tradiční kartové terminály a plastové platební karty.

Mastercard zahájil testovací provoz služby Masterpass QR jako zprostředkovatele mobilních karet v Indii již koncem loňského roku. Visa nyní na veletrhu Mobile World Congress ukázala podobný systém integrovaný do aplikace mVisa. V obou případech jde o snahu získat co největší podíl na trzích v rozvojových zemích.

QR kódy v systému bezhotovostních mobilních plateb fungují jako identifikace příjemce platby. Zákazníci v telefonu s aplikací jedné či druhé kartové asociace naskenují QR kód obchodníka umístěný v prodejně a zadají částku. Obchodník pak obratem obdrží potvrzení platby přes internet nebo přes SMS.

Systém založený čistě na telefonech má výhodu v minimálních nákladech na poskytování služby ze strany obchodníků, protože se obejdou bez kartových terminálů. Systém umožní i nákup zboží z teleshoppingu, v tomto případě naskenováním QR kódu obrazovky. Celé řešení je přitom mnohem jednodušší a otevřenější než NFC platby vázané často na konkrétní banky a konkrétní modely mobilních telefonů.

Nutnost spouštět aplikaci a skenovat QR kódy je ale přece jen složitější než platební systémy, jako je M-Pesa v Tanzanii. I v rozvojových zemích ale roste popularita chytrých telefonů a jejich ceny stále klesají. Větší překážkou šíření "modernějších" platebních systémů založených na mobilních aplikacích je horší pokrytí mobilním internetem a jeho cena.

Mastercard v Barceloně oznámil také rozšíření platebního systému Quickr, založeného na QR kódech, do USA, Kanady, Irska, Brazílie nebo Jihoafrické republiky. V rozšíření mezi obchodníky v těchto zemích má Mastercard pomoci Oracle. Snahy poskytovatelů platebních karet ale v rozvinutých zemích narážejí na systémy, které prosazují majitelé mobilních platforem, zejména Apple, jehož ApplePay je v zemích, kde je dostupný, populárnější než bezkontaktní platební karty a má širokou podporu bank, na rozdíl od AndroidPay od Googlu.