Česká mincovna měla loni tržby 764 milionů korun, což bylo o pětinu více než v roce 2015. Podobný růst zaznamenala společnost z Jablonce nad Nisou i u prodeje zlata, jehož mincovna prodala téměř 600 kilogramů, meziročně skoro o čtvrtinu více. Výsledky společnost oznámila ve čtvrtek na tiskové konferenci.

"Investování do 'fyzického' zlata se stalo velmi vyhledávanou záležitostí. Prodej tohoto kovu nám rychle roste, a to jak v podobě pamětních produktů, tak i investičních mincí a slitků," uvedl obchodní ředitel mincovny Aleš Brix. Volných peněz je podle něj na trhu v současnosti přebytek. Češi se snaží své finance více přesouvat z bankovního sektoru, který nabízí prakticky jen minimální nebo žádné zhodnocení. Zlatu nahrává i globální nejistota, loni o něj zájem rostl během rozhodování o brexitu i po volbě amerického prezidenta, dodal.

Obchod s pamětními mincemi a medailemi činí více než dvě třetiny objemu prodaného množství drahých kovů v České mincovně, konkrétně 1660 kilogramů. Potvrzuje to i trend tržeb, v nichž pamětní mince a medaile rostly meziročně o čtvrtinu. V případě investičních mincí a slitků tržby vzrostly o necelých třináct procent.

Konkurenční společnost Golden Gate CZ prodala v roce 2016 investiční zlato a stříbro za 1,3 miliardy korun, stejně jako o rok dříve. Firma loni prodala 1285 kilogramů investičního zlata a 6,1 tuny stříbra. V roce 2015 to bylo 1261 kilogramů zlata a 5,2 tuny stříbra.

Pro Českou národní banku je Česká mincovna jediným dodavatelem oběžných mincí (jedna až 50 korun). Tato produkce je pro jabloneckého výrobce prestižní a v loňském roce vzrostla dvojnásobně. Z mincovny pocházejí také zlaté a stříbrné pamětní mince s korunovým nominálem, jejichž emitentem je právě ČNB.

Česká mincovna vyrábí české mince od roku 1993. Rozvíjí vlastní výrobu mincí a medailí, zabývá se také distribucí zlatých investičních slitků.