Krmivům pro domácí zvířata, za které ročně Češi utratí miliardy korun, nyní vládne především kvalita. Majitelé zvířat se začali více zajímat o jejich složení a trh se tomu přizpůsobuje, shodli se výrobci a prodejci krmiv spolu s odborníky na konferenci Pet Food, která se konala v pátek v Praze. Podle sítě chovatelských potřeb Pet Center šlo o největší konferenci zaměřenou na trh s krmivy pro zvířata v Česku za posledních deset let.

"Celkově rostl trh krmiv pro psy a kočky loni o více než procento. Trendem je zdravý způsob výživy zvířat, roste například prodej krmiva bez obilovin," uvedl Zdeněk Bárta ze společnosti GfK, která se zaměřuje na výzkum trhu krmiva pro zvířata.

V Česku vlastní, podle výzkumu GfK na internetu, domácí zvíře kolem 75 procent domácností, polovina lidí má psa. Za krmivo pro toto zvíře majitelé ročně dají průměrně 12 tisíc korun. Krmivo Češi nakupují nejčastěji v potravinových řetězcích, ale také v chovatelských potřebách. Stejně jako v klasickém prodeji potravin, tak i u krmiva pro zvířata roste podíl nákupu na internetu. Majitelé psů nakupují krmivo v e-shopech ve více než třetině případů, chovatelé koček o něco méně, zjistila v průzkumu GfK.

"Trendem je také humanizace, lidé dávají výživě pro psy stejnou váhu jako své vlastní," říká Pavel Boušek, majitel společnosti Vafo, která vyrábí například značku Brit. Poukazuje tak například na bezlepkové krmivo či důraz na vyšší podíl čerstvého masa. "Loni jsme poprvé prodali více superprémiového krmiva než toho prémiového," dodává majitel největšího výrobce krmiva v Česku, který loni utržil přes tři miliardy korun.

Na českém trhu existuje více než šest tisíc značek krmiva a jejich počet už se podle Bárty z GfK moc měnit nebude. "Prostor už není tak velký, aby někdo další na trh vstupoval. Pokud ano, musel by být opravdu silný," popisuje Bárta. "Co se týče maloobchodu s tímto sortimentem, více se konsoliduje," dodává šéf největší sítě zverimexů Pet Center Dalimil Čech. Řetězec měl loni kolem 150 prodejen a plánuje se dále rozšiřovat. Druhá největší síť, Plaček Group, má kolem padesáti prodejen.

Odborníci, výrobci i prodejci v budoucnu počítají s dalším růstem trhu. Nebude ale tak rychlý jako v předchozích letech. Bouška ze společnosti Vafo si myslí, že v celé Evropě trh s krmivem pro zvířata poroste v jednotkách procent. Tento trh je nicméně stabilní a odolný vůči krizím. "Pokud bych měl někam investovat, rozhodnu se pro trh péče o domácí zvířata, protože lidé se budou o své mazlíčky starat více a více," popisuje Bárta z GfK.