Český výrobce legendárních civilních letadel L-410 Aircraft Industries jedná o prodeji letounů do Íránu. HN to potvrdil obchodní ředitel firmy Robert Erhart.

Do Aircraft Industries, nástupce Letu Kunovice, minulý týden dorazila desetičlenná íránská delegace. V ní byli kromě několika íránských leteckých společností například šéf tamní státní investiční komise pro letectví a ředitel úřadu pro letectví.

"Výsledkem jednání je podpis memoranda o vzájemné spolupráci při prodeji letadel v Íránu, což považujeme za velký úspěch vzhledem k tomu, že jako výrobci civilních letadel kategorie 18–30 míst jsme první ve střední a východní Evropě, kterému se toto podařilo," řekl HN šéf obchodu Erhart. Ten jedná s Íránem už několik měsíců, například v listopadu nabízel stroje L-410 na schůzkách v Teheránu.

Kolik strojů by Írán objednal, bude podle Erharta jasné až za několik měsíců. "Jednání jsou v těchto oblastech na mnoho a mnoho měsíců, nežli dojde k uzavření kontraktů. Obchodní a vyjednávací zvyklosti jsou zde jiné nežli v Evropě, Íránci rozhodně nic neuspěchávají, je nutno mít hodně trpělivosti. Velmi podstatné je získat vzájemnou obchodní důvěru, což je dlouhodobý proces. Na tomto nyní pracujeme," popisuje Erhart.

Írán má zájem o letadla L-410, tedy nejúspěšnější český civilní letoun, který se v Kunovicích vyrábí už 45 let. Jedná se o 9. nejprodávanější model letadla na světě, vyrobilo se téměř 1200 strojů a létají ve 40 zemích.

Problémy kunovického výrobce

Aircraft Industries se momentálně snaží sehnat nové zakázky a nové kontrakty v Íránů by zajistily firmě budoucnost. Pod ruským majitelem, Uralským těžebním a hutním závodem, se firma soustředila na ruský trh. Po ekonomické krizi v Rusku a propadu rublu kunovický výrobce spadl do ztráty, od května loňského roku firma čelila insolvenčnímu návrhu.

Rusové museli do podniku nalít peníze a poplatit dluhy, aby se firma vyhnula úpadku. Část zaměstnanců je kvůli omezení výroby už zhruba rok nuceně doma s 60 procenty platu, v nejkrizovějším období to byla čtvrtina ze zhruba tisícovky zaměstnanců. Část lidí firma půjčila jiným podnikům. Zaměstnanci také hrozili stávkou, protože se báli, že ruský majitel převede celou výrobu do Ruska. Přitom na vývoj nové generace letounu L-410 dalo Česko 250 milionů korun. I proto se na podzim do věci vložil ministr průmyslu Jan Mládek (ČSSD) a ruští vlastníci museli slíbit, že výrobu v Kunovicích zachovají.