Na nových číslech, která zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP), je vidět tempo, které výrobci ze začátku roku nasadili. Nošovický Hyundai dál zvyšuje kapacitu svého závodu a Škoda Auto naplno spouští rozšířenou linku v Kvasinách, kde se začalo vyrábět SUV Kodiaq.

V tuzemských závodech Škody Auto se v lednu vyrobilo celkem 76 556 nových automobilů, z toho 69 091 bylo vyvezeno a 7699 se zaregistrovalo v Česku. Znamená to oproti roku 2016 nárůst o 22,5 %, neboť v loňském roce se vyrobilo za leden pouze 62 492 automobilů. Růst by měl pokračovat už proto, že se pomalu rozjíždí výroba žádaného SUV Kodiaq.

Dvouciferný procentuální nárůst hlásí také z Nošovic. Místní továrna korejského koncernu Hyundai vyrobila v lednu 32 500 automobilů, z toho 31 290 se vyvezlo a 1110 prodalo v České republice. Tato čísla představují oproti lednu 2016 nárůst 13,24 %.


V Česku se přitom meziročně prodalo o 41 % více hyundaiů, zatímco na export šlo jen o 12,46 % více aut než loni. Také zde mají našlápnuto k ještě lepším výsledkům, protože se rovněž zatím jen rozbíhá sériová výroba nové generace modelu i30.

Nejmenší nárůst výroby má třetí velký výrobce automobilů v Česku - kolínská TPCA. Továrna, kde se vyrábějí miniautomobily Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108, vyrobila v lednu 21 306 nových automobilů. To představuje meziroční nárůst 3,58 %. S ohledem na sortiment výroby nepřekvapí, že na vývoz šlo 21 276 vozů, zatímco v Česku bylo zaregistrováno jen 30 vozidel.

Výrobní úspěchy se netýkají jen osobních automobilů. Kopřivnické Tatře se podařilo ve srovnání s lednem 2016 výrobu zdvojnásobit, když z jejích výrobních linek sjelo celkem 105 nákladních automobilů. Firmy Iveco a SOR, které se věnují výrobě autobusů, pak zvýšily produkci o devět, respektive sedm procent.

Zlaté časy českého automobilového průmyslu však mohou záhy skončit, varuje SAP. Již okolo roku 2020 se totiž očekává drtivý nástup elektromobility a autonomního řízení, automobily pak mají mnohem více komunikovat mezi sebou, se silnicí nebo majitelem.

K tomu je ovšem potřeba vybudovat poměrně drahou a komplikovanou infrastrukturu, která u nás zoufale chybí. Stát je dnes schopný - s využitím peněz z EU - tak maximálně opravovat rozbité silnice. Výrobci automobilů a jejich dodavatelé se proto celkem oprávněně obávají, že pokud se v tomto ohledu nezačne něco dělat, může nastoupit nová konkurence.

I když zakázky na novou dopravní infrastrukturu budou zřejmě plnit soukromé subjekty, na státu je, aby pro ně vytvořil podmínky. Výrobci proto chtějí řadu změn v zákonech, aby mohli legálně nové technologie testovat i prodávat, a také státní strategii pro budování dobíjecích stanic pro elektromobily.

Automobily bez řidičů se neobejdou bez kvalitního pokrytí Česka mobilním signálem s rychlým přenosem dat, potřeba jsou také úpravy zákona v rámci značení ulic, silnic a dálnic. To všechno jsou poměrně velké úkoly pro vládu i parlament. Málokdo si zatím uvědomuje, že zřejmě přichází revoluce v dopravě.

Kvůli tomu se ostatně dnes v Mladé Boleslavi sešli vrcholoví manažeři automobilového průmyslu a energetických koncernů se zástupci české vlády. Několik hodin zde budou jednat o tom, co pro ně vláda v tomto ohledu může nebo chce udělat.

"Naším cílem je, aby se vláda zavázala, že se tématům bude věnovat a vytvoří potřebné pracovní skupiny," tvrdí Zdeněk Petzl, ředitel sekretariátu SAP. Setkání v Boleslavi má vládu přesvědčit, že situace je opravdu naléhavá a obor státní oporu potřebuje.