Priority českého státu v dopravě vystihl asi nejlépe v minulých krajských volbách Andrej Babiš, když si nechal na billboardy natisknout heslo "Dálnice, dálnice, dálnice!". To aby nebylo pochyb, že s tuzemskou dálniční sítí, která buď není dobudovaná, nebo měla být už před dekádou opravená, je potřeba hnout rázně dopředu. Nyní se nám tu ale zjevně vynořuje nový dopravní fetiš politiků − vysokorychlostní železniční tratě. Premiér Bohuslav Sobotka chce urychlit výstavbu rychlých železničních spojení a udělal si z tématu nový volební hit. Na ministerstvu dopravy v gesci ANO zase vznikla první studie rychlovlaků. A před pár týdny opoziční TOP 09 představila veřejnosti svou vizi, podle které vlaky trasu Praha−Brno zvládnou za hodinu a v Drážďanech budete z hlavního města ještě o pět minut rychleji.
O nutnosti vysokorychlostních tratí asi nikdo nepochybuje. V (re)konstruování tratí pro rychlost nad 200 kilometrů v hodině máme desítky let zpoždění za Západem. A nabíráme zpoždění i za některými východními sousedy v Evropě. Problém ovšem nastane, když se do těchto neuvěřitelně drahých staveb vrhnou politici po hlavě a trousí předvolební sliby, aniž by mohli zaručit smysluplnou realizaci. Přístup TOP 09 je zcela v žánru sci-fi: "Česká republika se díky nové síti vysokorychlostních tratí z pohledu služeb občanům stala městským státem," sní TOP 09 o roku 2030. Ale to si vlastně opoziční strana bez vládní odpovědnosti může dovolit, že pustí svoji fantazii trochu na špacír. Horší to je, pokud se to děje premiérovi.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Nově všechny články v audioverzi