Prodej aut v Číně se v lednu meziročně zvýšil o 0,2 procenta na 2,52 milionu vozů, což je nejpomalejší tempo růstu téměř za rok. Vyplývá to z údajů, které v pondělí zveřejnil čínský svaz výrobců automobilů (CAAM). Za zpomalením růstu stojí hlavně zvýšení daňové zátěže menších aut a částečně také oslavy příchodu nového lunárního roku, uvedla agentura Reuters. Čínský nový rok nemá pevně stanové datum, letos tak začal na konci ledna, loni však přišel až v únoru.

V celém loňském roce se prodej aut v Číně zvýšil téměř o 14 procent na 28 milionů vozů. Tempo růstu tak bylo nejrychlejší od roku 2013. CAAM nicméně v lednu předpověděl, že letos by měl prodej stoupnout pouze o pět procent na 29,4 milionu vozů.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Čína je největším automobilovým trhem na světě, v roce 2009 na tomto postu vystřídala Spojené státy. Země je klíčovým odbytištěm i pro českou automobilku Škoda Auto.

Předloni se poptávka po autech v Číně ocitla pod zvýšeným tlakem v důsledku zpomalování růstu tamní ekonomiky. Situace na trhu se však zlepšila, když Peking začátkem října 2015 snížil daň z obratu u automobilů s objemem motoru do 1,6 litru. Daň tehdy klesla na pět procent z předchozích deseti. Letos ale sazba daně vzrostla na 7,5 procenta, příští rok by se měla vrátit na deset procent.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist