Tak jako před několika lety zažila obrovský růst prodeje na internetu elektronika, nastává obdobný trend i v případě potravin. A největší "kamenní" hráči na českém trhu, tedy obchodní řetězce, se na tyto velké změny ve svém odvětví připravují. Zatím svůj e-shop s potravinami provozuje Tesco, letos jeho spuštění chystá Lidl a on-line prodej testuje také Kaufland.

"Plánujeme start internetového obchodu. Součástí sortimentu bude spotřební zboží nabízené v kamenných prodejnách," řekla HN mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Konkurenční Kaufland testuje e-shop v Německu, pokud se osvědčí, měl by začít fungovat i v Česku.

Obchodníci těží z dobré kondice tuzemské ekonomiky, maloobchod v loňském roce dále rostl. Poslední údaje za listopad ukázaly, že tržby obchodníků stouply meziročně téměř o sedm procent a nejvíce posílily e-shopy. Češi utráceli jak za potraviny, tak ostatní zboží. A právě větší chuti nakupovat chtějí obchodníci využít i letos. Chystají nejen rozšiřování nebo modernizaci svých poboček, ale také zavádění nových technologií, e-shopů či naopak kamenných prodejen. Investice v retailu se podle oslovených prodejců budou pohybovat celkově v řádech miliard korun.

E-shop a kamenná výdejna

Češi čím dál raději nakupují na internetu, loni podle údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) utratili v tuzemských e-shopech 98 miliard korun, meziročně o 21 procent více. A stále stoupá počet těch, kteří on-line nákupy zadávají přes mobil.

Maloobchod a nákupy on-line

Dvouciferně rostoucí suma on-line nákupů je důvodem, proč letos další klasické řetězce rozšíří prodej na internetu. Příkladem jsou nábytkáři − zhruba desetinu tržeb už tvoří e-shopy a tento podíl má do budoucna stoupat. Proto Kika minulý týden spustila internetový obchod, před ní už to udělaly řetězce Sconto či Asko nábytek.

Jednička na trhu, švédská Ikea, rozjela e-shop v Česku loni na podzim. Firma letos zvažuje rozšíření počtu výdejních míst, čímž by snížila vysoké ceny dopravného, které v případě Ikey jde až do tisíců korun.

V letošním roce bude dále docházet k propojování prodejen on-line a off-line. Vlastní kamenný obchod má zhruba devět tisíc z celkového počtu 36 tisíc e-shopů.

Příkladem letošního propojování e-shopů a kamenných výdejen je on-line supermarket Rohlík.cz. Ten chce začít rozvážet potraviny po celém Česku, což znamená, že musí pořídit nové sklady tak, aby mohl zaručit rozvoz v den objednávky. Rohlík.cz ale zároveň hodlá otevřít kamenné pobočky či výdejny. "Aktuálně testujeme osobní odběry ve spolupráci s benzinkami MOL a dalšími odběrnými místy. Podle zájmu zákazníků se rozhodneme, jaký bude další postup," uvedl Tomáš Čupr, zakladatel společnosti.

Rozšířit své služby po Česku chce i konkurenční Košík.cz a více výdejních míst chystá například internetový obchod s elektronikou Kasa.cz.

Sám sobě pokladním

Řetězce hodlají největší část svých miliardových investic vložit hlavně do modernizace stávajících prodejen. Trendem je snaha řetězců dostat se blíže centrům velkých měst. Podle mluvčí Globusu Pavly Hobíkové může obchodník díky menšímu typu prodejny získat nové zákazníky.

"Z našich průzkumů vyplývá, že zákazníci hypermarkety Globus navštěvují z velké části především kvůli širokému sortimentu čerstvých potravin a také vlastním restauracím. I tato dvě oddělení proto budou pro menší formáty prodejen rozhodující," popsala Hobíková.

O podobném konceptu přemýšlí také Ikea. "Menší obchodní domy v centrech měst jsou nyní testovány v několika zemích," sdělila zástupkyně generálního ředitele Ikey pro Česko, Maďarsko a Slovensko Carolina Gomezová.

Další velkou změnou při nákupu v hypermarketu bude snaha řetězců co nejvíc rozšířit službu scan & go. Tedy že si zákazník zboží namarkuje při vložení do košíku mezi regály a na pokladně pak jen zaplatí. Tuto novinku zavedl Globus, rozšířit ji chce Tesco nebo síť zverimexů Pet Center.

S přispěním Michala Šenka

Maloobchod a nákupy on-line