Český vzdušný prostor využilo v loňském roce téměř 837 tisíc letadel. Meziročně dispečeři zaznamenali zhruba sedmiprocentní nárůst přeletů. Počet přeletů stoupá dlouhodobě. Za posledních 14 let se zdvojnásobil. Informovalo o tom ve čtvrtek Řízení letového provozu (ŘLP).

Ještě o procento vyšším tempem loni rostl objem takzvaných přeletových jednotek, které jsou významné pro příjem leteckých dispečerů. Tento ukazatel zohledňuje hmotnost letadel a délku trasy, po kterou je tuzemští dispečeři navigují.

"Například pro Airbus A380, který váží pět set tun a je největším dopravním letadlem, vyjde přelet Česka od západu k východu na necelých 20 tisíc korun," řekl mluvčí ŘLP Richard Klíma. Letadlo přitom proletí trasu dlouhou zhruba 400 kilometrů. Největším zákazníkem ŘLP podle počtu letových jednotek zůstává i nadále Lufthansa před společnostmi Emirates a Turkish Airlines.

Největší počet přeletů zaznamenali dispečeři během léta, vůbec nejsilnější provoz byl v červenci, kdy přes Česko letělo téměř 88 tisíc letadel. Vůbec nejvíc pak 30. července, kdy dispečeři na českém nebi navigovali více než tři tisíce letů.

Odhadem pak za celý loňský rok přes Česko cestovalo na 130 milionů cestujících. Oživení letecké dopravy pokračovalo i na pražském Letišti Václava Havla, kde byl loni nejsilnější provoz od roku 2012. Celkový počet pohybů (startů a přistání) vzrostl meziročně o 6,4 procenta na 136 419.

Průměrná délka zpoždění při přeletech přes Česko dosahovala setinu minuty na provedený let. To je devětkrát méně, než kolik stanovuje předpis EU.

Státnímu podniku řízení letového provozu v roce 2015 klesl zisk téměř o 130 milionů korun na 407 milionů, přestože tržby vzrostly zhruba o 300 milionů na 3,7 miliardy korun.

Důvodem je prodej nevyužívané budovy v roce 2014, který jednorázově vylepšil hospodaření dlouhodobě ziskových dispečerů o 210 milionů korun, a tím zkreslil výsledky následující sezony. Na letecký provoz v Česku dohlíží v současné době 232 dispečerů, jejich počet je dlouhodobě zhruba stejný.